Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNy cykel (hybrid)
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska precis köpa en cykel men har stora problem med att bestämma mig. Jag har kollat på följande modeller (som finns att tillgå nu på rean, t ex nishiki comp är helt slut)

- Scott P3 solution - hydrauliska skivbromsar och dämpad fram (6400 kr)
- Scott

Om du ska använda cykeln som du beskriver tycker jag det verkar helt onödigt med dämpargaffel.
Om du bara ska köra i vackert väder duger det med v-bromsar, men i regn, snö och slask är det trevligt med skivbromsar.

Satsa på en cykelcross istället.

Har du problem med armbågar eller händer så är racerstyren att föredra.
Fler möjligheter för händerna.
Ingen dämpare

Vad är det för skillnad på hybrid och cykelcross?

Annars verkar ju Treken isf vara mitt bästa alternativ.

Geometri och styret.

Hybriden har en stor fördel i att man kan montera stänkskärmar, kedjeskydd och pakethållare på den utan att behöva skämmas ögonen ur sig. Sen är den bekväm att cykla inne i stan med, man ser bra över styret o vägen o har bättre koll på medtrafikanterna på

Dämpare är helt klart skönt. Speciellt på cykelbanor och liknande som inte underhålls ordentligt (dvs kan vara lite guppiga).

Låsning på dämparen kan vara trevligt när man står upp, men gör man inte det speciellt ofta så kan man klara sig utan.

Sen får

>Hybriden har en stor fördel i att man kan montera stänkskärmar, kedjeskydd och pakethållare

Varför går inte det på en Cykelcross?

Tja, det kan man säkert, men är det inte lite skämsigt?

Inte om det behövs. Jag har redan stänkskärmar på min cross. Jag satte på dem för ett par dagar sedan. Jag kan plocka av dem, om jag vill. Men jag har tröttnat lite på grus i arslet.

Det finns många alternativ. Jag är ganska nöjd med en Kona Jake som bru