Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNya skor eller inte?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har en lite fundering. Det är så att jag börjat få lite "känningar" i mina vader direkt efter joggingpasset. Och jag tror att det kan bero på att jag har en sko med lite för lite stöd för hålfoten (har en rätt "hög" hålfot).

Min fråga är: Ska jag kö

vad menar du med känningar i vaderna? ont eller träningsverk? får du ont kan det kanske vara värt att kolla upp det, är det träningsverk så är det ju bara att fortsätta träna. 🙂

Är det inte vanlig "efter-löpning"-värk Du har då? Jag har, efter långa distanspass i kuperad skogsterräng väldigt ömma vader. Musklerna vibrerar nästan (känns det som) av trötthet...

"knivar" i vaderna brukar jag ha ibland, efter vissa pass (särskilt när jag sprungit i kuperat spår). men det är ju inget farligt! 🙂

Det låter ju som inflammation om det känns som knivar men då borde du ju känna vid fler tillfällen.

Min eventuella vadvärk efter löppass i terräng (senaste blev 20 km) känns som att en hand kramar muskeln hårt. Jag känner aldrig några "knivar" direkt...

Lina, jag tror Dina "känningar" kommer att gå över ju mer löptränad Du blir. Du har ju (enligt Din k

Stina - Jag har nog faktiskt aldrig riktigt tänkt tanken ens att det kan vara en inflammation. Men när jag skrev "knivar i vaderna" var det mer menat som att lite träningsverk får man tåla. När du sedan skrev inflammation blev jag lite fundersam... men ja

Hmm....Men då fortsätter jag ett litet tag till och kollar hur det blir. Jag tror väl egentligen att det kan vara någon form av träningsvärk.

Men jag blir lite nojjig pga av att mamma hade en benhinneinflammation som höll på att bli riktigt illa. Hon fic

En mycket grov tumregel brukar vara 2 år eller 100 mil. Om du köpt dojorna för 1,5 år sedan kanske de är äldre egentligen. Man kan prova samma modell på affär och jämföra hur de känns.

"En mycket grov tumregel brukar vara 2 år eller 100 mil."

Jag har lärt mig 3 år eller 100 mil, både på Löplabbet o Gå & Löpkliniken.

Om du är osäker på när skorna är tillverkade så står det ju månad och år i skon.

T ex: 1207 (Dec 2007)

12