Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonnybörjar cykel
You need to log in to create posts and topics.

12

hejsan
har under några år sprungit regelbundet och tänkte nu försöka satsa på lite nybörjar triathlon..för att få lite variation i träningen.
så en fråga ,,en lämplig cykel som inte kostar skjortan,,,
mvh
jonas

Sitter i samma båt.
Själv har jag tittat ut en Scott Speedster s50
Pris:7995:-

Köp en beg racer i ungefär rätt storlek o rätt prisklass (dvs lite äldre men med bra hjul o komponenter), sätt på ett par billiga tempobågar, o be nån om hjälp att få till en ok sittställning. När du hållit på en säsong vet du vad du vill ha o hur mycket

Har du ingen cykel alls? Ska du köra sprintdistans så fungerar det med en hybrid/MTB.

Annars så kollar du begagnat, prova gärna att sätta ut en köpesannons det brukar generera mer "klipp" än att kolla säljannonser

hej

tack ska ni ha..

jodå jag har en cykel men man får i princip trampa i nedförsbackarna ..

har kollat lite så har nog tänkt mig en hybrid.
många affärer verkar sälja ut förra årets modeller så blir nog en sån..
mvh
jonas

Ska du köpa en cykel så undvik en hybrid. Då är det lika bra att satsa på åtminstone en linjecykel, ännu bättre är en tempohoj med en gång. Fast om du inte skulle gillar triathlon så är linjehojen ändå användbar, eller lätt att sälja.

Enda nackdelen med en linjecykel är väl att om man bara har EN cykel kan det kännas lite jobbigt med bockstyre i stan. Men bockstyret är såklart skönare för landsvägscykling

Vad som är jobbigt i stan är tempostyre. Bockstyre tycker jag är ok!

I stan kan man åka runt på en Bitemahoj, kan tänka mig att man kommer till hojen en dag och upptäcker att ett hjul saknas eller liknande om man tar en linjehoj.

Bättre fördela kostnaden på två billigare cyklar, en fixie i stan och en billigare landsväg för att testa, den sistnämnda är hyfsat lättsåld och fixien räcker livet ut.

12