Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har tänkt att jag ska börja träna konditionen genom att löpträna (eller i mitt fall: börja jogga) och nu har jag några frågor.
Vilket är bäst: Att springa kortare pass på ca 30 min eller ska man springa längre pass på ca 50 min-1h varje gång?

Jag är

http://www.marathon.se finns det mycket information. De har även träningsprogram för nybörjare. Lycka till!

3x30 min / vecka bygger kondition säger en gammal regel. Jag tycker att du ska variera träningen lite så att du tycker att det är omväxlande och kul. Minst 30 min men gärna olika långa pass och kanske ett där du springer en eller två i lite högre tempo. M

Jennie,
om du spriner under 30 min så får su inte samma affekt som om du springer över 30, kroppen behöver arbeta för att bygga upp sig och man har sett att det tar 30 för kroppen att komma igång rejält.
Dock om du är nybörjar och aldrig tränar förut så s

Jo, grundkonditionen har jag redan och jag är inte helt otränad. Men konditionen kan ju bli bättre om jag säger så. Jag har försökt börja löpträna innan och lyckats hålla igång i några veckor men sen tröttnat men nu vill jag lyckas.

Har tittat på maratho

Följ träningsprogram med en viss måtta salt. Känn dig för, känner du dig sliten så drar på tempot - försök att löpa hela sträckan. Som sagt det tar kanske några veckor att bli löpvan, men efter det rekomenderas ett pass i veckan vara långpass, d.v.s. ett

Jag var nybörjare för ett tag sen...har sprungit men gett upp pga att jag blivit trött så fort och ont överallt. Nu satte jag igång i januari igen och gav aldrig upp. Har tränat ca 3 ggr i veckan..i början orkade jag bara 20 min i ett tempo på 7.5 km/h...

Min kalender/logg kan nog också tjäna som lite inspiration.......orkade inte ens 20 minuter i september förr året. Idag sprang jag 14 km trots att jag fortfarande är väldigt överviktig. Go Girl, du har allt att vinna (V)

Håller med - ta det lugnt och lyssna på kroppen! Har också varit igång i c:a 1 år nu och tagit det väldigt lugnt och har till slut kommit upp i distanser över milen och tider på 5 km som är helt OK för mig. Trots det fick jag bakslag för 14 dagar sen med