Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNybörjare på Mountainbike
You need to log in to create posts and topics.

12

Sonen ska börja cykla mountainbike.

Vad har man för skydd och kläder, utöver hjälm förstås?! Något annat som en mamma behöver veta?

Glasögon är nästan nödvändigt, för att slippa få kvistar och sånt i ögonen när man kör i skogen. Handskar är också bra att ha. Ett par cykelbyxor är inte heller fel, gärna med långa ben. Ryggsköldar, benskenor, axelskydd osv är det nog bara downhillåkare

Kan nog vara bra att se till att din lilla älskling har med sig en mobil.

Håller med Gunnar och Björn. Bra det där med mobilen, så att han kan ringa hem om han behöver hjälp. Stoppa den i en liten platpåse så klarar den väta och sand/jord/grus.

Ska han börja träna i en klubb eller är det på egen hand han ska ut i skogen? När m

Tack för goda råd 🙂

Jo, han har ju kört cross tidigare så han har alla skydd och kläder kvar därifrån. Så det kan han väl ta med sig.

Han ska börja med en förening som har första uteträningen i morgon. Under vintern har de kört cirkelträning och inneb

Min mobil åker med på alla cykelpass. Oftast ligger den i cykelfickan på ryggen i en zip-påse. Jag vurpar mycket när jag kör i skogen och mobilen har det aldrig varit några problem med. Jag har aldrigt riktigt tänkt på det med det verkar som om jag alltid

Sadelväska verkar snitsigt! Då kan man ju ha lite reservdelar i den också!

Många MTB-cyklister använder camelbacks. Min camelback har en ficka bakpå där jag har mobiltelefon + en 100-lapp (användbart när man måste ha snabb energi eller bara en glasspaus) i en vanlig fryspåse. Där får jag också plats med minipumpen.

Då fick jag en ny benämning på "vattenryggsäcken" 😀

>En tight cykelbyxa eller ett par tights fastnar inte lika lätt i sadeln när man ska röra sig upp och ner på cykeln.

Apropå det ja, det är klart bra om tightsen/cykelbyxorna har hängslen.

En sadelväska blir VÄLDIGT omskakad när man kör i skogen. Jag gjo

12