Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNybörjarfrågor
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har precis börjat löpträna och precis som med allt annat dyker det upp en massa frågor när man är novis.

1. För det mesta springer jag direkt på morgonen och undrar därför hur viktigt är det att äta innan? Eftersom jag inte hållit på så länge så spr

Hepp.

Fråga 1 har avhandlats ganska mycket nyligen. Leta runt bland http://www.funbeat.se/search/index.aspx?cx=partner-pub-4794870218359746:qza65q-n9q0&cof=FORID:9&ie=UTF-8&q=frukost+innan+tr%C3%A4ning&sa=S%C3%B6k så hittar du säkert lite tips. Det bruka

Hur har du det med skorna? har du fått dem utprovade av några som kan det här med joggingskor? Det kan vara så att du "pronerar" eller har ett neutralt löpsteg... skillnaden har att göra med hur du sätter i foten, och hur du "skjuter ifrån"... tror jag ;

Tack till er båda för svar! Jag ska söka runt lite angående frukostfrågan och se vad jag hittar...

Jag har inte utprovade löpskor utan tog de jag hade sen tidigare. Under tonåren spelade jag innebandy och fick då ständigt benhinneinflammation på grund av

Hej Lina,

Jag har också spelat innebandy och hade ständigt ont vid benhinnorna och det berodde precis som du sa på att jag satte ner foten som du gör. Hade speciellt ont när vi hade sommarträning med löpning (vilket jag hatade då...!)
Men efter att prov

här kommer en "nästannybörjarfråga", vad är löpning/koordinationslopp för något?

Du vill alltså att vi ska googla koordinationslopp åt dig? 😉

Enligt marathon.se och flertalet andra träffar så är det:
"Du springer 60-100 meter och stegrar farten succesivt till nästan max (obs läs nästan max och INTE MAX) på slutet. Tänk dock på att s

Ja tack Anders 😉
tänkte inte så långt..
Men jag måste ha tänkt/sett fel någon gång tidigare, för jag tyckte precis att när jag gick med i vinterutmaningen så reggades den som löpning/koordinationslopp... Men nu hittar jag inte igen det, så jag måste ha

Har precis börjat springa och försöker sätta upp lite mål. Hur lång tid bör det ta för en "normal" människa att springa 5/10km? Finns det någon m/min tid som är vedertaget vid joggning? (tänkte försöka mig på tjejmilen i sommar, får se hur våren utvecklar

Det är en fråga som brukar väcka debatt!

Svaret beror ju i viss mån på ålder och sen hur pass länge och hårt och bra man tränat... Och naturligtvis vilken distans det gäller.

Men ungefärliga "milstolpar":

upp till 10min/km ungefär kallas det promenad

12