Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningnybörjartipps
You need to log in to create posts and topics.

Hallå! Har "upptäckt" löpningen som ett kompliment till lvg cyklingen som jag annars sysslar med.
Har sprungit tre gånger nu under semestern och tycker att det är hur kul som helst men man är ju lite grön och tänkte bara höra om det är något man ska tänk

Absolut, din tid på 9km är mycket bra!

Roligt att du prövar löpning. Det finns en, som jag ser det, farlig fälla du kan trampa i. Du har mycket bra kondition, och kan genast springa både långt och snabbt. Men senor och leder tar kanske ett år på sig att

Tackar, kul att höra.
Så man ska hålla rätt kadens även i löpning, jag som trodde jag gjorde rätt när jag utnyttjade mina lång ben med jättekliv.
Finns det någon typ kadensmätare även till löpare?
Kikade lite på en suunto t3c, kan det vara något?

Det finns två vanliga metoder att mäta fart hos löpare. Den ena är med klockor baserade på GPS, och den andra är med en speciell enhet som man sätter på foten (som kopplas trådlöst till en pulsklocka).

Klockor med GPS (finns också i vissa mobiler) har fö

Christer: har alla Polars fotpodar kadensmätare? Jag fick för mig att det bara var S3 men det är kanske fel?

En stegräknare tillsammans med ett tidtagarur borde ju funka som budgetkadensmätare om man inte vill räkna stegen själv.

Ja, Anna, så är det nog...

edit: men en stegräknare är väl ganska dålig på att räkna exakt?
Jag har inet använt en sån själv men enl. min fru så räknar dom bara ungefär...? Nån som har kontrollräknat?

Garminklockorna går att komplettera med footpod som då även kan rapportera kadens (förutom då fart/sträcka imomhus)

Ok

När jag har velat öva på att springa många steg/minut har jag sprungit till musik som har lagom bpm. Okej, det är meckigt att leta igenom sin musiksamling efter rätt låtar, men det blir najs att springa sen.