Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOld School löparträning
You need to log in to create posts and topics.

12

Okej, det figurerar mycket intressanta trådar om bl.a. toppbredden inom långdistanslöpningen för 20-30 år sedan. Flera vittnar om att normen för vad som var en god löpare och en rimlig träningsmängd såg annorlunda ut än idag, och att man förr helt enkelt

Jag var tävlingsidrottare på 70- och början av 80-talet. Satsade hårt men nådde aldrig yppersta Sverigeeliten som senior. Tävlade mycket, främst orientering,men även en del skidor och löpning. Sista åren fullföljde jag 10 maror; alla på tider mellan 2.35-

Var nyligen och hälsade på i England, där jag till min förtvivlan precis missade att träffa en duktig långdistansare! Fick iaf höra att han varit 17:e på London marathon och nyligen sprungit på 2.18 och blev galet impad.
Hursomhelst, intressant är vad han

Håkan: (t+)
Men sex mil i veckan är väl inte så farligt mycket? Det låter snarare lite i mina öron.

Ahhh, synd att gå miste om det mötet Louise!

Jag skrev inte heller att vi tränade så mycket. Däremot var tempot nästan alltid högt.

Det fanns ju olika skolor även förr i tiden 80-talet. Det klassiska var väl, som Håkan skriver, pass i högt tempo och ett jagande mot klubbkompisarna. Samtidigt började man med stor mängdträning på vinter-halvåret, enligt Lydiard.

Men 6mil/v om alla pas

Tävlade på kortare distanser (upp till 800), men mina minnen var de samma vad gäller de klubbkompisar som sprang långt: man tränade ofta inte så millimeterplanerat men det var alltid tävling med kompisarna. Oavsett om det var intervall eller distans så ga

Håkan o Anders som också var med på stenåldern:
Körde ni aldrig själva, periodiserat eller med säsongsupplägg?
För mig låter det som idioti att köra ALLA pass på max oavsett tid på året/säsongen.

Cyklister har under lång tid kört väldigt periodiserat.

Jo de e klart att det var mindre träningsvolym under tävlingssäsongen, mer fokus på maxfart och tävling. Vintern hade färre dagar i tävlingsfart, undantaget inomhustävlingar. Bodde ett år i USA 75-76, där var det terränglöpning + inomhus på vintern o banl

Idag är det mycket träningprogram, även inom cykel och gärna av postordertränare. Det är jag mycket kluven till.

Dagsform innebär ibland att det är smartare att ändra lite i menyn och undvika fem timmar i spöregn och istället köra två timmar med vissa st

12