Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOlika distanser.
You need to log in to create posts and topics.

12

Kom just att tänka på, vilket är bäst eller är det lika bra,
om man nu vill minska i kalorier.

Cykla 7,5 mil två dar i veckan.
Cykla 5 mil tre dar i veckan.
Cykla tre mil fem dar i veckan.
Cykla lite +två,en mil sju dar i veckan.

Teoretisk fråga, tycker

Som jag har fått lära mig så är det lågintensiv och lång tid som ger den bästa förbränningen, hur pass det stämmer vet jag inte. För mig verkar det som att det bästa sättet är att röra på mig mycket varje dag, antingen genom långa promenader (aktiv vila)

Tänkte nog mest på att kroppen kanske tar en viss tid på sig för att sätta igång maskineriet, då kanske det är bättre att köra längre pass en flera korta.
Hmmm,nu när jag skriver så börjar jag få en sån där aaning om att detta har varit uppe tidigare.

Är det bättre att cykla 15mil på två resor/vecka,
eller cykla 15mil på sju resor/vecka?

Jag skulle gissa korta och hårda pass (under timmen) för då stoppar du inte i dig en massa onyttigheter och kanske kan få lite efterförbränning också. Bara gissning.

Beror lite på hur snabbt du cyklar. Det de flesta strävar efter ifall de vill gå ner i vikt är pass som är längre än en timme, gärna längre än 1,5 timme. Detta för att köra slut kolhydratlagrena som finns lagrade i levern. Det beror lite på hur vältränad

3 hårda mil, 5 dagar i veckan.

jag håller med Fredrik..
jag cyklar runt 2-2,5 mil om dag vardagar och på vågen märker jag ingen jätte skillnad morgonen efter..
Helger cyklar jag 4 -6 mil vilket tar 2-3 timmar och då känner jag mig tom i kistan när jag vaknar morgonen dagenefter.

Men s

Lite varje dag är nog bättre .

"Hellre lite och ofta än mycket men sällan"

Förbränningen hålls uppe även mellan passen, vilket resulterar att du förbränner mer, känner dig pigggare samt återhämtar dig bättre.

Min tanke är att det är svårt att förbränna energi för 3-4 dagar under en dag. För efter ett långt hårt pass så bör man ju även äta så att man inte får en negativ nedbrytning av musklerna.

Jag tror Linus har rätt med 3 hårda mil 5 dagar i veckan.

12