Quote from Guest on 19 July 2011, 09:05Nybörjare på triathlon som jag är, funderar jag på hur taktikupplägget skiljer sig för de olika distanserna sprint, olympisk, ½IM och IM.
Min fråga kortfattat(?): Måste man medvetet "spara energi" på någon/alla delmoment för att ta sig igenom de längre d
Nybörjare på triathlon som jag är, funderar jag på hur taktikupplägget skiljer sig för de olika distanserna sprint, olympisk, ½IM och IM.
Min fråga kortfattat(?): Måste man medvetet "spara energi" på någon/alla delmoment för att ta sig igenom de längre d
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 09:15Upp till olympisk funkar det hyfsat att maxa alla delmoment energimässigt (då man håller sig hyfsat nära de magiska 2 timmarna som glykogendepåer ungefärligt räcker). Det är det du upplever när du på olympisk tycker du kan springa opåverkat.
På längre dis
Upp till olympisk funkar det hyfsat att maxa alla delmoment energimässigt (då man håller sig hyfsat nära de magiska 2 timmarna som glykogendepåer ungefärligt räcker). Det är det du upplever när du på olympisk tycker du kan springa opåverkat.
På längre dis
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 11:38En klassisk kommentar jag hört om IM är att man ska spara så mycket energi som möjligt till en bra mara. Det är en sanning med modifikation men det ligger nog något i det.
En klassisk kommentar jag hört om IM är att man ska spara så mycket energi som möjligt till en bra mara. Det är en sanning med modifikation men det ligger nog något i det.
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 12:17Om jag tolkar svaren rätt skulle det innebära för mig att jag harvar mig igenom simningen så gott det går och att jag släpper på ansträngningsnivån rätt rejält på cyklingen jämfört med olympisk distans, för att kunna hålla ihop det på den avslutande löpni
Om jag tolkar svaren rätt skulle det innebära för mig att jag harvar mig igenom simningen så gott det går och att jag släpper på ansträngningsnivån rätt rejält på cyklingen jämfört med olympisk distans, för att kunna hålla ihop det på den avslutande löpni
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 14:13Ett bra upplägg kan vara det här (har läst det någonstans men kommer inte ihåg var)
Simning
8,80% - 10,50%
Cykling
53% - 56%
Löpning
32,50% - 36%
T1+T2
1% - 1,50%
Ett bra upplägg kan vara det här (har läst det någonstans men kommer inte ihåg var)
Simning
8,80% - 10,50%
Cykling
53% - 56%
Löpning
32,50% - 36%
T1+T2
1% - 1,50%
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 14:17Pierre? Hur menar du med dina %
Pierre? Hur menar du med dina %
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 14:22Av totaltiden.
Stämmer faktiskt in ganska bra när jag jämfört med mig själv och andra. Om vad de har tyckt efter loppet om ansträngningen på respektive del
I vissa fall så har de tyckt att löpningen har varit urjobbig och då har man sett att procentdelen
Av totaltiden.
Stämmer faktiskt in ganska bra när jag jämfört med mig själv och andra. Om vad de har tyckt efter loppet om ansträngningen på respektive del
I vissa fall så har de tyckt att löpningen har varit urjobbig och då har man sett att procentdelen
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 14:34>På längre distanser blir energibalansen mellan momenten väldigt viktig, om du maxar cykeln blir du tvungen att springa på fett endast, och det är långsamt.
Har du fått hammaren efter "maxning" så lär du inte ta dig fram så fort oavsett hur mycket fett
>På längre distanser blir energibalansen mellan momenten väldigt viktig, om du maxar cykeln blir du tvungen att springa på fett endast, och det är långsamt.
Har du fått hammaren efter "maxning" så lär du inte ta dig fram så fort oavsett hur mycket fett
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 14:43>>På längre distanser blir energibalansen mellan momenten väldigt viktig, om du maxar cykeln blir du tvungen att springa på fett endast, och det är långsamt.
>Har du fått hammaren efter "maxning" så lär du inte ta dig fram så fort oavsett hur mycket fett
>>På längre distanser blir energibalansen mellan momenten väldigt viktig, om du maxar cykeln blir du tvungen att springa på fett endast, och det är långsamt.
>Har du fått hammaren efter "maxning" så lär du inte ta dig fram så fort oavsett hur mycket fett
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 14:59Mina % på olympiska distansen låg på:
Simning 23%
Cykling 47%
Löpning 28%
T1+T2 2%Det betyder... vaddå?
Troligen att jag är riktigt usel på simdelen och (som tur är) inte är lika långsam på cykel- och löpdelen.
Blir att träna mer simning - eller softa
Mina % på olympiska distansen låg på:
Simning 23%
Cykling 47%
Löpning 28%
T1+T2 2%
Det betyder... vaddå?
Troligen att jag är riktigt usel på simdelen och (som tur är) inte är lika långsam på cykel- och löpdelen.
Blir att träna mer simning - eller softa