Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Garmin Connect (och menyn inne i GPSn) säger att mitt pass var 0.30.00 minuter och 3.36 km långt.

När FunBeat importerar från min Forerunner 305 så säger FunBeat att passet var 0.31.00 och 3.38 km långt.

Hur kommer det sig när både Garmin Connect och F

Jag tror att det är för att de värdena inte står i filen, utan räknas fram givet ett antal mätpunkter, och de räknar lite olika. Men jag har inte varit tillräckligt intresserad för att titta på formatet så att jag kan ha någon åsikt om vem som har rätt, o

Garmin har rätt kan jag hävda, då jag stannade klockan på exakt 00.30.00 (och den visade typ 69 tusendelar utöver det ;-)). Sträckan uppgavs till 3.36 km när jag stannade GPSn. Och när jag tittar i historiken i GPSn så säger den just 00.30.00 och 3.36 km.

Vore väldigt intressant att veta varför det blir såhär. Igår reggade min garmin 4.63km. Men när jag la upp det på funbeat var det plötsligt 5.04km. Tiden var samma. 400 meter kändes lite väl mycket på en så passa kort sträcka tyckte jag.
Vad ska man lita

Ida, skillnaden beror oftast på att det är en dålig mätning och då "gissar" Garmin och Funbeat på olika sätt. Blir värdena olika ska man alltid titta på kartunderlaget som en kontroll. Och för din ser man att du hade en usel mätning och ett resultat du in

Jag tittade på din runda och det ser ut som att GPSen haft ganska dålig täckning ett par gånger.

Dels vid 1km och dels vid typ 2.5. Jag vet ju inte hur du sprungit men det ser konstigt ut iaf.

En teori är att Garmin har något filter på sina beräkningar,

Aha. På så vis. Ja jag tyckte ju att kartan såg lite väl tilltuffsad ut...
Ska vänta ett par minuter extra och springa samma runda igen. Ska bli spännande att se vad den säger då:)
Tack för tips och förklaringar!

Tyvärr redovisar ingen GPS-klocka något mått på noggrannheten i mätningen. Men erfarenheten visar att skillnaden mellan mätningen som Garmin visar och den som Funbeat/Sporttracks visar är ett bra mått. Liten skillnad så brukar kartunderlaget alltid påvisa

På 310an finns inte det valet kvar. Det är alltid smart recording.

Fast jag kan ju tycka att den inte är så smart om den optimerar bort sick-sack. Det den skall optimera bort är ju punkter som ligger på en rak linje.

Hoppsan. Vad mycket det blev att tänka på plötsligt. Men vilken tur att man kan få hjälp och lära sig saker när man inte själv har koll.
Då bör man alltså ställa om klockan när man ska ut och orientera, iaf om man brukar virra runt vid kontrollerna...