Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningom att komma in i andra andningen
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Pratade löpning med en vän igår och det visade sig att våra upplevelse av att springa är precis motsatta på en punkt.
Han upplever som mest flyt i början av sitt lopp och blir sedan sakta men säkert tröttare och tröttare. Längden på hans pass brukar

Jag håller med dig! För mig är de första km väldigt tunga, för att sedan bli lättare. Jag har nog alltid tänkt att det beror på dålig uppvärming...??

Mvh Ingela

Klurar lite på samma fråga... När jag springer långpass (runt 15 km...) blir jag snarare snabbare på andra halvan, runt 10-15 sek/km. Inte så stor skillnad kanske...

Edit: känner doch inte att det är jobbigt i början, och jag har inget behov av att stann

Jag brukar aldrig värma upp, mer än att springa lugnt i en kvart eller så. Sedan kan man springa fortare, fast det brukar bli ungefär samma tempo.

Andra andningen, eller flow, eller vad man nu vill kalla det. Det är väl en känsla när allting går bra.

En tanke; går du kanske ut för snabbt? Prova att sänka tempot i början, och se om det känns bätte!

Tja långpassen så börjar jag enl instruktionsboken med att springa så djävla långsamt som det bara går....typ långsammare än promenadtakt. Känner på benen...andningen..huvudet...å så resten av kroppen...å känns allt bara bra så börjar jag att sakta, mycke

Man kommer in i andra andningen när pulsen slutar stiga och stabiliserar sig. Alla system har kommit igång och fungerar effektivt. Som när en kallstartad bil kommit i arbetstemperatur.

Fast om du värmt upp innan du börjat springa så verkar det konstigt a

Jag följer samma melodi och går medvetet ut mycket lugnt i början av löpturen och jag springer sällan under 8 km, knappt lönt.

De första 2 km går det alltid lite halvsegt och det är som sägs att man är som en kallstartad bil som måste få igång systemen f

Jag har exakt samma känsla... första tre kilometrarna (oavsett om jag tänkt springa 5 eller 10 eller fler kilometer) är tyngre än övriga. Framförallt kilometer 1 (där kroppen tycks försöka övertala mig till att det där med att springa är en dålig idé gene

För mig är det bara segt i början av långpass, nästan aldrig på "vanliga" pass. Den trötta/sega/trista känslan ger inte med sig förrens efter en knapp mil typiskt. Detta gör att jag tror att mitt problem är jag springer hela långpasset i huvudet i början,

12