Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOm man ska åka till Fra/Ita och c …
You need to log in to create posts and topics.

Jag och en kompis funderar på att dra iväg till Frankrike och Italien och cykla. Slutet av juli/början på augusti är förslaget just nu. En vecka per ställe ungefär. En vecka i Bourg/Moutiers och en vecka i Bormio är förslaget. Men inget är hugget i sten ä

På 29 kommer du upp överallt.

39x29 menar du? Ja, kanske om jag går ner något kilo först.

Jag kör på Record, inte årets modell. Kan man slänga på en 29-kassett utan att byta framväxel eller så? Justera växlarna?

Det är bak som lite justeringar kan behöva göras.
Jag har garderat med att sätta på en mediumcage nu när jag bytade.

> Bila eller flyga?

Flyg dit och hem. Ev. kan det vara vettigt att hyra bil på plats om det går att hyra en Kangoo/Yaris eller liknande. Det blir ju gärna en del packning.

> B&B eller camping?

Det beror på budgeten m.m. Tyvärr är de notoriskt usla på f

> Jag kör på Record, inte årets modell. Kan man slänga på en 29-kassett utan att byta framväxel eller så? Justera växlarna?

Om du har en mediumcage så är det bara att tuta och köra.

Lyxhotell i första hand (alltid!), husbil i andra och B&B i femte hand om du frågar mig.
Hade en fantastisk husbilsluff i Frankrike förrförra sommaren, första gången nånsin jag campar och det var rena rama propagandan. Finfina campingplatser, lugnt och fi

Tack för alla tips!

Fredrik -> Vi har tittat på flyg och hyrbil och min kompis menar att det blir väldigt dyrt med hyrbil. Men vi får väl fortsätta leta.

Mediumcage? Ja, det är väl bara att erkänna att jag har ingen aning om jag har det eller inte. Hur

Har undersökt lite och det verkar som om jag har short cage. Det öär 55 mm mellan centrum på de båda "naven". Och då innebär det att det blir max 26 på kassetten om jag förstår det hela rätt.

Och då låter ju compact som en god idé...

Men funkar då shor

> Men funkar då short cage bra till compact?

Ja. Short cage är standard på alla Campautrustade cyklar med kompaktvevparti.