Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOm man ska åka till Fra/Ita och c …
You need to log in to create posts and topics.

Bra!

Men det funkar även bra till 53/39 tycker jag. Om det nu är short cage jag har, men jag tycker det ser så ut.

Isf ska jag "bara" leta rätt på ett bra CT då. Bikebuster kanske.

53/39 och 13-29 med short cage borde inte funka speciellt bra men det är ju lätt att testa.

Jag tror det fungerar om man inte vill köra i extremlägena.
Många körde 12/27-28 i norge med short cage.

Med extremläge menar du kedjan diagonalt? Det brukar jag alltid undvika iofs. Får fundera vidare.

Och så ber jag om ursäkt till mig själv för att ha halv-kapat den här tråden. Men det här med växlar är ju intressant!

Men tillbaka till huvudämnet? Att resa till Fra/Ita!

Jag bara pratar med mig själv lite.

Eftersom jag har short cage som bara ska klara ett spann på 27 kanske jag istället skulle byta bakväxel till en medium cage som klarar 30.

Då skulle jag kunna köra med 53/39 och 13/29. Det borde funka, både tekniskt o

Du behöver en ny kedja med den nya kassetten och frågan är ändå ifall du inte kör med en lång kedja så borde det fungera eftersom jag/vi har kört med 27-28 med short.
Jag har aldrig kört med 29 fastän jag har både 30-32 liggande.

Ja, om jag skaffar kassetten först går det ju alltid att testa.

Om det inte funkar, hur yttrar sig det då? orkar inte bakväxeln att växla eller vad händer?

Det enda som skiljer är att short inte kan "fånga" upp lika lång kedja,tror jag.
Då gäller det att använda huvudräkning och framväxeln mer.
53/26-29 och 39/12-14 blir ganska jobbiga för växeln.

I usually run a Campy Record 10 speed with a 12-25 cassette. Once a year I throw on a 13-29 for an end of the season hillclimb. The short cage Record der works fine, absolutely no problems shifting or otherwise. There may be some wear issues if you ran th