Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt baksida knä
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Är ny på det här med landsvägscykel och har nu fått lite ont baksida höger knä på yttersidan. Gör inte väldigt ont, snarare ömt. Sitter ungefär i senan på yttersidan. Tror ni jag snedbelastar på ngt sätt? Eller bör flytta klossarna under skorna? Ell

En ständigt återkommande fråga som tyvärr är svår att besvara.

Baksidan av höger knä skulle kunna tyda på att du har höger fot för mycket vinklad inåt. Det kan även vara så att sadelhöjden är för hög om det gör ont i baksidan.

Men egentligen är det end

Jag känner egentligen ingenting medan jag cyklar, utan först när jag cyklat klart. Så lite svårare att prova sig fram, men jag får försöka.

Har samma problem...fast med framsidan..(känner först efteråt) men små justeringar hela tiden har faktiskt lett fram till ett smärtfritt knä...bytte precis cykel...samma problem...så nu har jag börat småjustera igen....Det rör sig om halvcentimetrar för m

Hade också lite problem i våras när jag köpte nya skor. Men en hel del småjusteringar senare så känns det helt ok.

Du får glädja dig med att ju mer du experimenterar, desto bättre lär du känna din kropp och kan förhoppningsvis justera in framtida skor o

Jag har precis samma problem fast i vänster ben. Känns som senan på utsidan blir inflammerad. Känns inte som att sadeln är för hög, snarare kanske för låg??

oftast är det ,ont utsida-baksida= sänk sadel ca 5mm i taget
ont mitt på knät = höj sadel ca 5mm
testa lugnt

Det är ju inte helt ovanligt med olika längd på benen heller. Särskilt inte om man bytt ut något ben sen tidigare. Så att det är på ena sidan är väl inte så jättekonstigt, men det gör det väldigt mycket svårare att identifiera och åtgärda problemet, dessv

Känsliga knän på baksidan kan bero på ökat brosk.

Intressant. Vad gör man åt sånt?