Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i "höftböjaren"
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej alla,

en kompis till mig får ont som tusan i vänster höftböjare när hon springer...Alltid noga med att värma upp innan och stretcha efter...

Någon med erfarenheter av detta?

Fråga: Är det säkert att det är höftböjaren och inte nåt av fästena till Quadriceps?
Standardtips är väl att uppsöka nån skicklig Sjukgymnast, Naprapat eller Kiropraktor för att utreda och få behandling och träningstips.

Hon/han bör kolla upp det hos en idrottsläkare/kiropraktor/sjukgymnast... Så han/hon kan göra en analys och förhoppningsvis hitta problemet.

Ja, svår fråga... Det som ömmar känns när hon stretchar böjaren... men du har en poäng...

"Standardtips är väl att uppsöka nån skicklig Sjukgymnast, Naprapat eller Kiropraktor för att utreda och få behandling och träningstips."

Standardtips är väl att uppsöka nån skicklig Sjukgymnast, ... rätt så långt, men sedan ska det nog vara ..., Läkare/

Anders: Är själv sjukgymnast och har träffat flera naprapater och kiropraktorer som är minst lika duktiga som de egna kollegorna. Anledningen att jag inte direkt tipsade om läkare är att det i allmänhet är längre väntetid. Men i sak håller jag med dig.
E

Tack Erik! Jo, det verkar omedelbart att gå åt rätt håll med följande träningsprogram: benspark, bencurl, sitt. hip-abduction, hängande benlyft, stående hip-abduction, sidoplankan med hip-abduction. Stretch: säte, sidolår, foamroll. Tror att det är foamro

Foamroll är the shit. "The stick" är grym också: http://www.thestick.com/

höftböjaren är svår att få till rätt strech på. Inte ens när jag tränade taekwondo regelbundet med all den strech som det innebär, fick jag till det. Men plötsligt en dag fick jag till det genom en strech där man sitter i skräddarställning med ena foten

Klara: Ja, det är nog knappast höftböjaren du kommer åt med den. Mer Gluteus medius, Gluteus minimus och piriformis. Grattis 🙂

12