Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt i baksida axlar
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har precis börjat cykla längre rundor (6- 10 mil) inför vätternrundan. När jag gör det får jag ont i baksida axlar/vid skulderpartiet och i värsta fall tar det sig upp i nacken. Det gör mig trött.
Handlar det om att jag är för svag i det muskelpartie

Du hänger kanske för mycket på armarna? Träna core för att få en starkare mage/rygg som orkar hålla kroppen uppe utan hjälp av armarna.

Tänk också på att cykla med lite böjda armar. Annars tas varje ojämnhet i vägen upp av skuldrorna.

Att träna armhävningar hjälper också en del tycker jag.

Simning är bra i kombination med core-träning. Sen vänjer man kroppen vartefter

Det kan också bero på att cykeln är något för stor så att du sitter lite översträckt, är det så kan du prova att byta till en kortare styrstam.

Bålövningar som det tipsats om ovan går alltid att klämma in i vilket schema som helst. Beroende på hur stark du är så kan du ju köra 5-30 minuter var eller varannan dag.

Och vilka bålövningar är bäst för cyklare?
Hmm... cyklister heter det ju. 🙂
Nu tänker jag på övningar man kan göra hemma.

Bensträck på rygg, fanan (hunden), sidplanka, rygglyft, omvänd rygglyft. Sök lite här på funbeat så hittar du mer.

Raka sit-ups ger fint sexpack vilket inte är så intressant för en cyklist... alltid.... kanske

Träna upp ryggen, strunta i magövningar och slappna av i axlarna/överkroppen när du trampa.

12