Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i höger knä - artros
You need to log in to create posts and topics.

12

Har haft ont i höger knä under sita året till och från. Ibland är det ok att springa och vissa dar är det tvärstopp och jätteont. Har varit hos massör för att mjuka upp stela muskler runt knät etc.

Till slut gick jag till doktorn och fick knät röntgat oc

Provat Glukosamin? Finns receptfritt på Apoteket och funkar tydligen väldigt bra mot artros. Funkar väldigt bra på mig också som inte har artros utan bara ont i kroppen och stel överhuvudtaget.

Jag har också artros i min fot lite även i ena knät. Min erfarenhet är att det är bra att vara aktiv för då smärtar det mindre. Har dock märkt att just löpning inte är så bra cyklar o vattengympa är mindre belastande men du har samma rörelse. Mitt råd är

Nej har inte provat Glukosamin, men har funderat på det. Frågade läkaren om det. Hans omdöme var att det var bara nys, något sämre verkan än panodil. Men det är inget skäl att inte prova.

Har däremot använt nyponpulver som också ska vara bra mot stela l

Det kanske är så att du kan byta från löpning till cykling, det har ju en mindre stressande effekt på leder och dyligt.

Jag har själv inte artros men problem med mitt högra knä som innehåller rent för mycket brosk. PÅ nått sätt jag jag lyckast komma runt

Såhär tycker Läkemedelsverket om Glukosamin:

Glukosamin
Glukosamin är klassificerat som läkemedel eftersom användningen är medicinsk.

Glukosamin klassificeras som läkemedel eftersom användningen är medicinsk. Glukosamin är en renframställd kemisk subst

> Provat Glukosamin? <

Jag blev lite intresserad av "glukosamin nu när någon (Mela) rekomenderar det. Läste inlägget från läkemedelsverket om att de "ser ett värde i att man vid långtidsbehandling tar kontakt med läkare för utredning av diagnos och samrå

På mig funkar det. Om det sedan beror på Glukosaminet eller placeboeffekten vill jag låta vara osagt...

Åt Glukosamin i en månad (=en kur), och blev märkbart mycket mindre stel och hade mindre ont i lederna. Sen höll effekten i sig i tre-fyra månader ung

intressant iaktagelse: de människor som har friskast ledbrosk är långdistanslöpare.

Jessica, har du någon bra referens till det? Det kan vara kul att ha nästa gång någon ojar sig över att jag springer "så mycket/långt".

12