Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i knölen efter ultra
You need to log in to create posts and topics.

För snart 14 dagar sedan sprang jag mitt första ultralopp, 6-timmars i Karlstad. Fantastiskt fint lopp och jag blev minst sagt fascinerad av formen.

Löpte enl min plan och fick ont och blev stum på väntade ställen under och efter loppet.....utom på ett s

Jag har också målsättning att springa ultra i framtiden och har läst en hel del berättelser och böcker om detta. Två reflektioner jag gör när jag läser din historia:

1. Grymt starkt att komma över 10 km/h, bara det visar ju att du hittat en teknik och up

Byta skor och strumpor verkar smart!

Jag tycker de flesta verkar köra på en och samma sko hela loppet igenom. I alla fall om jag går efter vad jag har läst här på funbeat och vad jag har sett på de ultralopp jag varit med på som support (tre stycken Kraftloppet och ett TEC 100-miles).

Det

Din teori, Anders, är fullt trolig. När man tänker efter hur muskler, senor och annat går i de regionerna.

Mitt råd till Dig inför nästa 6-timmarslopp, om Du önskar göra ett till, är att antingen träna upp underbenen ordentligt för att musklerna med vidh

Hej!

Tack för era svar och tankar. Så här ett gäng dagar senare efter att jag postade inlägget känns det betydligt bättre men inte helt 100 än.

Inser att jag behöver träna upp musklerna i underbenet. Funderar på om balansplatta skulle kunna hjälpa till

Att springa på plan mark med en bestämd önskan av att hålla ett specifikt steg är svårare än svårt. Ju längre - desto värre.

Ett tips är att använda olika uppbyggda skor eller byta inlägg av olika typer.

Monotoni är oftast ett minus på längre lopp.