Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i knät efter typ 15km
You need to log in to create posts and topics.

I lördags sprang jag Broloppet och på väg ner för bron, efter typ 14-15km fick jag ont i båda knäna, innanför knäskålen men på framsidan. Jag gick en bit och sen sprang och gick jag blandat. Jag var trött också så det var egentligen inte bara knät som sto

Det kan finnas många orsaker, och vi kan bara gissa lite. Egen erfarenhet:

1. Brist på träning. Senor och leder tar lång tid att anpassa sig, medan muskler och kondition kommer snabbt.

2. Felaktig löpteknik eller skor. En populär teori idag är att öknin

🙂 svårt att springa utan underben och knän.
Ont i nedförslut känns rätt klassiskt. Mer utförliga svar väntar jag gärna på jag också, som ska springa en halvmara i sept.

Om du inte sprungit så långt tidigare är det fullständigt naturligt att det gör ont. När jag har ökat distans vet kroppen exakt när jag går in på tidigare oprövad sträcka och hämnas genom allehanda smärtförnimmelser.

Om man däremot får återkommande ont n

Kollar man i Anders träningskalender så ser man att Broloppet var dubbelt så långt som han sprungit innan.

Sen ser det även ut som att han bara ser ut att har sprungit inne i Malmö och där är väldigt platt. Vilket gör att han kanske inte har fått in rä

Allt det där är helt korrekt, och Broloppet var nog eg. lite för långt för mig. Jag vill mest ha en ambition att träna rätt inför nästa år att komma lite längre innan jag får ont i knäna 🙂

Och så heter jag Andreas 🙂

Sorry läste fel på ditt namn. Gick lite för fort där 😀

Försök få in ett eller två långpass i månaden till nästa långlopp. Dessa ska helst vara på samma underlag för att man ska vänja sig vid det. Sen lägger du till lite backlöpning tex milspåret i boksk