Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i ljumsken/höften - hjälp!
You need to log in to create posts and topics.

Har joggat/löpt regelbundet de senaste 10 åren. Inga längre sträckor... mellan 5-10 km/tillfälle. Sista halvåret har min ljumske gjort ont vid löpning efter ca 35-40 minuter. Ont från sidan och "in och snettt under" rumpan s a s. Det känns som det är nå

Nu är jag inte säker på var ditt onda sitter men det låter lite som det jag haft, typ högst upp insida lår mot ljumsken till. Slutet av höftböjaren.

Hur som helst hade jag ungefär samma besvär, och antagligen orsakades det av att jag var för svag i musk

Om det är höftböjaren så kan gummibandsträning hjälpa. Mitt program innehåller bensparkar med rakt ben (i alla fyra riktningarna), knälyft från liggande ryggläge & hamstringscurl från liggande magläge. Har aldrigt riktigt fattat hur det funkar men min öve

Tack för tips!!!
Vad tror ni om att det INTE alls gör ont när man åker längdskidor, bara vid löpining men det beror just kanske på belastningen som du skrev Johanna??

Tja, mitt onda framkallades antagligen delvis av längdskidor (men då märkte jag inte att det gjorde ont, det var först efteråt), halvdåligt fäste kombinerat med uppförslut sliter visst rätt bra...

Anders! Ursäkta en ovetande... vad är hamstringscurl för något? 😉

Hamstrings är muskelgruppen på lårens baksidor. Ligger du på magen med banden i en vägg nedanför dig och böjer knäna mha hamstrings, ja då blir det såna 😉

Träningen av hamstrings påverkar inte alls höftböjaren utan den gör jag för att stärka hela benen

tjena där.

du kan va sned i bäckenet,då går de ner i ljumsken

har haft sådana problem,,med,gick till en massör å knåda mej,rak.