Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i magen
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har ett stort problem när jag springer. Oberoende av tempo (så länge jag inte halvjoggar runt) så får jag ont i magen när jag har sprungit ett tag. Det går i vågor, vissa pass känner jag inte alls av det medan jag måste bryta andra pass. :@
Jag äter i

Kan ev bero på brist på träning av mage och rygg. Löpning kräver relativt mycket av dessa muskelgrupper för att hålla upp kroppen och få en bra hållning. Jag brukar ibland få liknande problem under långpass där magen tar slut innan benen.

Skulle kunna vara en anledning faktiskt. Tränar inte mage/rygg någonting överhuvudtaget förutom då jag springer. Har iof åkt längdskidor hela vintern och borde då ha byggt upp lite sådana muskler.

Får själv problem med magen om jag blir nedkyld (klädd för dåligt i avseende till fart på passet).

I tonåren hade jag liknande problem. Visade sig att jag var laktosintolerant. Blev ofta mjölk och macka före träningen...

Lätt att testa 🙂

Jag dricker faktiskt väääldigt mycket mjölk, så det skulle kunna vara det, har dessutom inte testat mig för det. Men har man inte ont i magen så fort man druckit och inte bara då man springer?

Är väl kanske lite personligt, men visst borde du få ont i andra sammanhang också kan man tycka. För mig blev det värre i och med träningen. Kanske ansträngningen "fövärrade" situationen. Man kan ju tåla olika nycket laktos.

Värst för mig är mjukglass oc

bort med fullkorn och fibrer.

Jag håller med föregående inlägg!
Testa att dra ner på fiber och fullkorn ett tag och se om det blir bättre.

Väldigt många människor är känsliga mot för mycket sådant, och jag är en av dem.

Kanske skulle vara något att testa. Vi äter mycket fullkorn här, som mackan, pastan, müslin och ibland gröten. Så jag kan nog testa det ett tag. Men samtidigt hade jag nog ont innan vi började med det, minns inte riktigt hur det var då.

12