Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i smalbenen
You need to log in to create posts and topics.

12

Tänkte höra om de är någon som vet vad ont i skenbenen kan bero på när man springer. Är de dåliga skor eller springer jag fel? 🙂
//Matte

Låter som: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=29936

Ett väldigt vanligt problem hos löpare, nämligen benhinneinflammation.

Om du är ny på att springa så tror jag det bara är det är dina ben som inte är vana med belastningen. Sant att skor och rätt löpteknik spelar in men börja lungt och ha minst 1 dags vila mellan passen. Gör det redigt ont så utöka till 2 vilodagar och max 3

Alldeles i början av min löpning så fick jag otroligt ont i smalbenen.Det gjorde fantastiskt ont om jag så bara gick en snabb promenad. Jag gick till en massör som brukar hjälpa mig och han sa att det fanns muskler vid sidan av smalbenet och dessa hade ty

ett tips är att varva värme och kyla över området samt att stretcha lite mer runt desa områden.

Har själv haft stora problem med något som heter compartment syndrom men då beror smärtorna på att musklerna inte får plats inuti hinnorna på sidan av skenben

Får tacka för alla svar...får ta och vila i helgen...så får se hur de känns på måndag!!
//matte

träna Tibialis

Läs noga och se om symptomen passar in på benhinneinflammation. Om så är fallet så gör en sökning på"benhinneinflammation" uppe till höger så får du fram en miljard trådar som har mycket bra tips om vad du skall göra åt saken. T.ex.

http://www.funbeat.se

vilken av dem pär?

benhinneinflamation innefattar egentligen fyra skador som av nån anledning föst sammam.
*compartmentsyndrom
*periostit
*tibialis posterior tendinit
*stressfrakrut

de är i sig inte ett dugg lika varandra i fråga om skada eller orsak

För att slippa ont i smalbenen tror jag på detta:
(har själv varit där, fruktansvärt jobbigt och trist)

1. Köp ett par riktiga bra skor. Ta hjälp av utbildad personal. Räkna med att få betala minst 1000 spänn.
2. Spring på mjukare underlag i början och s

12