Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt i svanskotan vid spinning och …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hejsan!

Finns set någon klok människa som kan hjälpa mig blir jag tacksam!

Jag har ett återkommande problem med smärtor i svanskotan. Första gången det uppstod var för något år sedan då jag efter en längre period med sjukdom och stillasittande livsstil

Mitt tips är att du troligtvis sitter en smula fel på cykeln och att det gör att du får ont. Be nån erfaren i din närhet hjälpa dig med inställningen så kanke det blir bättre.

Googla på tex "cycling pain tailbone"
Det kom upp en hel del intressanta artiklar om just ditt problem. Ingen idé jag försöker välja ut nån utan sätt dig ned och läs en stund så kommer du kanske på nåt matnyttigt.
Ett varningens ord bara. Det var en av ar

Toppen att det finns en massa kunnigt folk som kan hjälpa en vidare! Jag ringde husläkarmottagningen, och de rekommenderade bara zon-salva igen. Det löser ju inte problemet, tar bara bort symptomen...

Tack!

Du skulle kunna Googla på "coccygodynia" också. Det är tydligen vad din åkomma kallas på läkarspråk.

OBS att du inte ska ha med citattecknen när du googlar. På ett enskilt ord spelar det ingen roll, men på flerordssökningensom jag först föreslog spelar d

Efter att helt kort gluttat igenom länkarna som kom upp på google så tror jag att jag justerar sittställningen bättre nästa gång jag spinner och köper ett gelöverdrag och har på sadeln på spinningen.

Sen är det ju lite kul att det onda har ett namn... De

Läste om ditt problem, och ska kika på artiklarna, jag får också ont emellanåt, men mestadels kommer smärtorna när jag sitter på en vanlig stol, eller sitter för länge, typ föreläsningar och sådant, känns osm det fattas sittkuddar på rumpan...Tycker att j

Tänk bara på att ett gelöverdrag faktiskt kan förvärra situationen.
Iom att det lyfter upp hela rumpan så kanske inte sittbenen kommer ned ordentligt på sadeln. Då kommer istället ännu mer tryck på områdena emellan sittbenen. Jag skulle nog börja med att

Jag tar till mig dina råd Per. På onsdag ska jag på ett pass, och då ska jag be instruktören hjälpa mig ställa in cykeln.

Det kanske inte enbart svankotan som spökar!? Ont längst ned i ländryggen är ju inte ovanligt bland cyklister och kan t.o.m ge Ischias-liknande smärtor. Att stretcha höftböjarmusklerna brukar hjälpa. Styrke- eller Coreträning för överkroppen är också ett

12