Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag började för ca 1 månad sedan springa regelbundet för att som mål springa Lidingöloppet i september i år. Jag är ingen van löpare men har tränat regelbundet i flera år med kortare springturer, mycket spinning, långa cykelturer, simning och styrketränin

Springer du långa pass på vanlig väg?
Då kan det vara en snedbelastning ifall du alltid springer på samma sida av vägen (vänster)?

Jo, en stor del av löpning blir på vanlig väg för att ta mig till skogen, och också på vänster sida. Kan alltså något så litet som att springa på samma sida orsaka så mycket?

Ja, givetvis beroende på hur mycket vägen är doserad. Testa att springa varierat mellan höger och vänster sida om det inte är så lite trafik att du kan springa mitt på vägen och bara flytta dig när det kommer en bil (rekommenderas ej med MP3 i öronen) 😉

Det kan definitivt vara en doserad väg som är orsaken men om inte:

Jag får ibland ont mot svankotan, speciellt under veckor med hög mängd kilometrar, och har upptäckt att stela höftböjare verkar vara grundorsaken. Prova att strectha ut den, värt att prov

Kanongrej av dig -AT-...men kanske inte riktigt lösningen på det här problemet. Jag ha oxo känt att när jag kutar längre sträckor på den ena av vägens sidor som är jätte-doserad så känns det i höfter,ben å fossingar. Jag försöker då att kuta över till and

Tack för tipsen, ska prova dem alla. Om ni kommer på mer får ni gärna säga till 🙂

Min vänstersida blir också irriterad på landsväg. Ett par dm in på vägen, dvs mellan doseringen och hjulspåret, brukar vara en bra yta att hålla sig på, utan att behöva springa mitt i vägen. Även om det är lite trafik, så kommer de bilar som kommer i 80-9