Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i vaden
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Jag var ute och sprang i går, måndag och fick plötsligt ont i vaden på en punkt mellan mitten och knävecket bak på vaden, något utåt.

Jag har under en tid bytt promenader mot mer och mer löpning. Har endast ökat löpningen någon eller några minuter

En sträckning? Muskelbristning? Gjorde det ont efteråt eller bara medan du sprang?

Mitt stalltips är vila tills det känns bra igen, och se till att vara uppvärmd innan du börjar springa.

Ibland när jag är ute ock springer får jag ont lite var som. Men det släpper oftast.
Om det släpper är det oftast inget och gör det bara lite ont nån dag efter brukar det inte vara nått allvarligt.
Men du vet själv vad som är ont och jätte ont. Man är rät

Det gjorde ont helt plötsligt och då slutade jag springa. Jag strechade lite försiktigt och gick några minuter för att se om det släppte vilket det inte gjorde. Sedan blev jag hämtad för att inte belasta vaden ytterligare.

Jag var uppvärmd och jag brukar

Jag fick en bristning i veden för ett halvår sedan. Helt klart p.g.a. att jag sprang för mycket innan min kropp var van vid det.

Jag vilade ett tag och köpte sedan ett vadskydd av neopren samt hade på linement när jag började igen. Det fungerade mycket b

Bra tips, tack så mycket.

Köper man dessa vadskydd av neopren i sportaffären?

Kattis

Har någon av er testat MBT-skor (inte MTB-skor 😉 )

De är till för att stabilisera kroppen: http://www.mbt-info.se/

Om neoprenskydd funkar, så låter det som det du egentligen behöver är en stödstrumpa. Antingen köper
man MABS på Apoteket för 120 pix eller också finns det numer ungefär samma (fast i fler färger) som löparstrumpa (från Seger tror jag) i en del sportaffä

Yup, vanligt hederligt Rehband skydd på intersport. Möjligen funkar det som en stödstrumpa...

Låter som du borde ta till en sak som alla löpare borde ta åt sig.. Tåhävningar! Inget annat används i närheten av lika mycket när det gäller rehabilitering av vadmuskulatur/hälsena. och varför inte förebyggande...

Man brukar vid en skada börja med excen

12