Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i vaden!
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag är ny här på foumet *gröngölingvarning 🙂
Jag har en fråga när jag springer gör min vad ont, typ första km sen går det över. Ibland kan jag åter känna lite om underlaget är fullt med rötter och så. Känner inget när jag går. Har försökt läsa p

Välkommen till Funbeat! Kul att fler använder det 🙂
Jag skulle vilja påstå att det är svårt att säga exakt vad det är för det beror ju lite på hur du känner av det. Spänner det i vaden? Blir den hård och stel? Värker det? Blir du stum?
Hur ser dina föt

Värm upp ordentligt, testa med först promenad,sen progressiv ökning till ditt önskade löptempo.

Annars är väl standard svaret stretchning, tåhävningar och massage...

Lycka till med träningen!

Tur att jag varnade för att jag är ny 😉
Klart man borde beskriva smärtan bättre. Den siter bak på vänster vaden mitt på och har en tendens att glida ner innan den försvinner. Smärtan känns bara ont... jag kan inte beskriva det på något annat sätt, det

Om högerfoten pronerar mer än vänster så får vänster ta en större belastning.

Det skulle inte förvåna mig om du har fått en funktionell benlängdsskillnad pga detta och att detta leder till en ökad belastning på vänster sida. Sök upp en OMT-utbildad sju

Oj, jag tror att du Jonas har rätt! (t+)

Jag vet att jag har en skillnad på benen med 1,5 cm, detta kontollerades när jag hade ont i ryggen hos sjukgymnast. Som lösnig på ryggproblemen har jag tränat upp coremusklerna och är bra i ryggen nu. Ännu bättre

Att arbeta med skador hjälper mycket 😉

Du skrev inget om du hade en faktiskt anatomisk benlängdsskillnad eller en funktionell - stor skillnad, den funktionella kan man justera bort.

Kontrollera att din sjukgymnast har rätt utbildning, denne bör vara O

Tack för råden Jonas! Nu har jag lite att ta tag i och kankse vågar jag mig till en naprapat... Man ska ju utmana sina rädslor! (H)
och att springa vill jag kunna, även om jag kanske aldrig blir ultralöpare...