Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt mitt på knäskålen
You need to log in to create posts and topics.

Sprang idag ett distanspass på 11,6 km, 5,10 min/km, och fick efteråt riktigt ont mitt på knäskålarna, varför?

Har inte sprungit så långt på flera år, men springer 2-3 ggr i veckan men då som längst 7 km.

Det enkla svaret: Du ökade sträckan utan att sänka hastigheten.

Känner igen det där fast inte efter löpning utan efter längdåkning, utförsåkning, långfärdsskridskor, cykling. Det brukar alltid komma när jag ökat träningstiden för mycket på en gång.

Fast hastigheten är lägre, när jag springer kortare ligger jag alltifrån 4-4.30 min tempo, idag siktade jag på 5.00 men det var så isigt så ibland fick jag nästan gå i nedförsbackarna så det gick saktare än jag trodde.

När jag kör intervaller på löpband

Du skriver att det var väldigt isigt. Det kanske är en av anledningarna - att du fick springa och spänna dig och halkade omkring en del? Ta det lite lugnt så länge underlaget är som det är?

Bara en spekulation. 🙂

fasen - så kan det vara (H)

Jag har också ont i en knäskål sedan två veckor. Alla förbaskade isgator :@

Nåväl det kunde varit värre - jag kan springa med knäskydd och har inte jätteont men det finns ju där. Nån som vet prognosen? Går det till sig av sig

Ont i vänster knä här. Därför har jag dragit ner på mängden de sista veckorna. Tror det beror på knaggliga och isiga vägar. All ojämn is gör att knän och vrister vrids i sidled och dessutom spänner man sig pga halkan.

Blivit bättre när jag har minskat st

Tror du är rätt på det där Krister. Man spänner sig och det är nog ett av mycket få tillfällen 😉 då ålderserfarenheten inte är en tillgång 😀

Jag tänker testa ett LSD-pass i morgon. Det skall bli ca 6 grader kallt och solsken i Umeå. Låter underbart. Rä

Får väl hoppas på att det är isen, vila ett par dagar till smärtan är borta och ta ett lugnt pass så får vi se, knät är faktiskt lite svullet och varmt idag, men men så är det.