Quote from Guest on 24 August 2010, 12:35Läste i dagens Svd om Sedin-bröderna som tränade något som de kallade overspeed. De sprang t.ex. i branta nedförsbackar för att träna sig att bli snabbare än vad deras kroppar normalt kunde prestera.
Vore det något för oss löpare? Få en overspeed genom a
Läste i dagens Svd om Sedin-bröderna som tränade något som de kallade overspeed. De sprang t.ex. i branta nedförsbackar för att träna sig att bli snabbare än vad deras kroppar normalt kunde prestera.
Vore det något för oss löpare? Få en overspeed genom a
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 12:45Det finns väl redan löpare som gör det (iaf medeldistanslöpare), intervaller i en svagt lutande nedförsbacke med syftet att få benen att gå snabbare än det normalt skulle, för att vänja sig med det snabbare tempot. Fast om det kallas overspeed vet jag int
Det finns väl redan löpare som gör det (iaf medeldistanslöpare), intervaller i en svagt lutande nedförsbacke med syftet att få benen att gå snabbare än det normalt skulle, för att vänja sig med det snabbare tempot. Fast om det kallas overspeed vet jag int
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 12:51Vad det kallas spelar nog ingen roll. Tog det från artikeln. Men intressant att det används i löparvärlden.
Fungerar det? Någon som har erfarenheter?
Vad det kallas spelar nog ingen roll. Tog det från artikeln. Men intressant att det används i löparvärlden.
Fungerar det? Någon som har erfarenheter?
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 12:56Hör efter med Sebastian Coe; han körde visst sånt här.
Hör efter med Sebastian Coe; han körde visst sånt här.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 12:57Det fungerar.
Det är många som tränar på det sättet. Speciellt de som följer i Lydiards fotspår. Där kör de ofta en "hill-circuit" där löping i en flack nedförsbacke är en del. Syftet med nedförslöpningen är att få upp kadensen.
Bara googla på Sebastian
Det fungerar.
Det är många som tränar på det sättet. Speciellt de som följer i Lydiards fotspår. Där kör de ofta en "hill-circuit" där löping i en flack nedförsbacke är en del. Syftet med nedförslöpningen är att få upp kadensen.
Bara googla på Sebastian
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 13:17Stor skaderisk?
Stor skaderisk?
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 13:39Inte om man gör det rätt.
Inte om man gör det rätt.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 13:48"Syftet med nedförslöpningen är att få upp kadensen."
Att man skall öva sig på att få upp frekvensen utför eller?
För mig känns det som allra lättast att få upp kadensen uppför, så jag kan tänka mig att det är bra att hitta vägar att snabbt få upp fött
"Syftet med nedförslöpningen är att få upp kadensen."
Att man skall öva sig på att få upp frekvensen utför eller?
För mig känns det som allra lättast att få upp kadensen uppför, så jag kan tänka mig att det är bra att hitta vägar att snabbt få upp fött
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 14:05Ett sätt att kolla om man springer rätt nedför är att lyssna. Låter det som du springer och stampar så är det pga att du springer och bromsar. Försök ta dig ner för backen snabbt och tyst. Välj dock en backe som inte är för brant, för då blir det omöjligt
Ett sätt att kolla om man springer rätt nedför är att lyssna. Låter det som du springer och stampar så är det pga att du springer och bromsar. Försök ta dig ner för backen snabbt och tyst. Välj dock en backe som inte är för brant, för då blir det omöjligt
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 15:35Jag kommer ihåg ett inslag på sportnytt(?) för ett par år sedan då Johan Wissman tränade i "överfart" med hjälp av ett långt gummiband om jag kommer ihåg rätt. Det var i varjefall inomhus som han fick hjälp att springa i en högre fart än han nånsin gjort
Jag kommer ihåg ett inslag på sportnytt(?) för ett par år sedan då Johan Wissman tränade i "överfart" med hjälp av ett långt gummiband om jag kommer ihåg rätt. Det var i varjefall inomhus som han fick hjälp att springa i en högre fart än han nånsin gjort