Quote from Guest on 28 May 2012, 13:23Är nybörjare i triathlon, därför en kanske en dum fråga, men då får jag väl skämmas. Tänker försöka lära mej ha skorna fast på cykel då jag ska börja cykla och då fäster man ett gummiband på vänster sko till cykel. Så långt är jag med. Slänger man över hö
Är nybörjare i triathlon, därför en kanske en dum fråga, men då får jag väl skämmas. Tänker försöka lära mej ha skorna fast på cykel då jag ska börja cykla och då fäster man ett gummiband på vänster sko till cykel. Så långt är jag med. Slänger man över hö
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 13:33Jag tar de extra fem sekundrarna att ta på skorna vid cykeln, sedan springa med skor på fötterna och cykeln i handen fram till cykelbanan. Sen klickar jag i en fot och cyklar iväg. Precis som på träning! Tyckte det såg farligt vingligt ut för många som kö
Jag tar de extra fem sekundrarna att ta på skorna vid cykeln, sedan springa med skor på fötterna och cykeln i handen fram till cykelbanan. Sen klickar jag i en fot och cyklar iväg. Precis som på träning! Tyckte det såg farligt vingligt ut för många som kö
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 13:35Det finns många olika sätt att göra detta på...
Men såhär gör jag:1. Bit av två gummisnoddar så att de blir raka snören istället. (Ju tunnare destobättre).
2. Knyt i bakkant sko, höger sko till bakre flaskstället, vänster till diagonala staget vid ba
Det finns många olika sätt att göra detta på...
Men såhär gör jag:
1. Bit av två gummisnoddar så att de blir raka snören istället. (Ju tunnare destobättre).
2. Knyt i bakkant sko, höger sko till bakre flaskstället, vänster till diagonala staget vid ba
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 13:43Finns två varianter när det gäller att ha skorna fast i pedalerna vid växling.
Vid den ena kliver du på cykeln och då är det viktigt att fästa vänster sko (fram)
Vid den andra och snabbare hoppar du på cykeln och vill då fästa höger sko (fram)De finns m
Finns två varianter när det gäller att ha skorna fast i pedalerna vid växling.
Vid den ena kliver du på cykeln och då är det viktigt att fästa vänster sko (fram)
Vid den andra och snabbare hoppar du på cykeln och vill då fästa höger sko (fram)
De finns m
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 13:45Flindra, du tappar betydligt mer än fem sekunder på att ta på dig skorna jämför med att ha dem på cykeln.
Flindra, du tappar betydligt mer än fem sekunder på att ta på dig skorna jämför med att ha dem på cykeln.
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 13:48Det låter vackert i teorin, men jag är ändå skeptisk. 😉
Och ju längre tävling, desto yrare är man efter simningen och desto mindre roll spelar det om man växlar fem sekunder långsammare...
Det låter vackert i teorin, men jag är ändå skeptisk. 😉
Och ju längre tävling, desto yrare är man efter simningen och desto mindre roll spelar det om man växlar fem sekunder långsammare...
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 13:53Mer än fem sekunder? Ja det beror ju på hur långt man ska springa med cykelskorna såklart. När jag väl cyklar går det säkerligen snabbare att kunna cykla på med skorna sittande som de ska jämfört med att vingla på skorna på fötterna. Tror jag skulle kunna
Mer än fem sekunder? Ja det beror ju på hur långt man ska springa med cykelskorna såklart. När jag väl cyklar går det säkerligen snabbare att kunna cykla på med skorna sittande som de ska jämfört med att vingla på skorna på fötterna. Tror jag skulle kunna
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 13:53De flesta jag känner sätter höger gummisnodd i framväxeln o den vänstra i snabbkopplingen men det finns nog många bra varianter. Gäller att man har rätt typ av sko också, annars tror jag det kan ta längre tid.
De riktigt duktiga hoppar upp och landar mer
De flesta jag känner sätter höger gummisnodd i framväxeln o den vänstra i snabbkopplingen men det finns nog många bra varianter. Gäller att man har rätt typ av sko också, annars tror jag det kan ta längre tid.
De riktigt duktiga hoppar upp och landar mer
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 14:04Min erfarenhet sedan en träning med klubben jag är med i är att man spar mer än fem sekunder även om sträckan man skall springa med cykeln är så kort som 10 meter.
Det var i och för sig duathlonväxlingar vi gjorde d.v.s. skor av istället för våtdräkt oc
Min erfarenhet sedan en träning med klubben jag är med i är att man spar mer än fem sekunder även om sträckan man skall springa med cykeln är så kort som 10 meter.
Det var i och för sig duathlonväxlingar vi gjorde d.v.s. skor av istället för våtdräkt oc
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 14:10Vill man snabba på sina växlingar men är osäker och tror att det är jättesvårt kan man alltid börja med andra växeln d.v.s. ta av sig skorna när man är på cykeln.
Öppna skon med hjälp av handen. Håll i skon med handen och dra ut foten och placera foten o
Vill man snabba på sina växlingar men är osäker och tror att det är jättesvårt kan man alltid börja med andra växeln d.v.s. ta av sig skorna när man är på cykeln.
Öppna skon med hjälp av handen. Håll i skon med handen och dra ut foten och placera foten o