Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har tänkt köpa en Forerunner 305 men det är bara en sak jag skulle vilja veta.

Som rubriken säger, påverkas 305:an av starka "elkällor"?

Jag springer oftast längs en väg där en elledning konstant följer kanten. (och ibland korsar den) Vissa billiga

Ja gps-er påverkas av kraftledningar-transformatorstationer och liknande. p.g.a de kraftiga magnetfält som bildas runt dessa. Min edge 705 påverkas antagligen detsamma för en 305a..

Förlåt om jag var otydlig, GPS:n förstår jag att den påverkas när det kommer ett kraftigt fält i vägen, men påverkas pulsbältet också av det?

Min ganska begränsade erfarenhet* säger att själva GPS-funktionen sällan störs av elledningar medan pulsbandet gör det regelmässigt. Speciellt järnvägsledningar (låg frekvens) är kritiska.

*) Jag har en mobiltelefon med enbart GPS, en cykeldator med pul

Pulsmätaren har en kodad sänding vilket billigare klockar inte alltid har. Med kodningen är det ytterst ovanligt att man får något problem. Jag har sprungit mycket med min 405:a och inte märkt något problem med vare sig pulsbandet eller GPS:en. Har dock

Jog tror inte att det är själva överföringen mellan pulsbandet och klockan som är problemet utan att sensorn i bandet påverkas av magnetfältet från elledningarna. Min vanliga löprunda går en bit utmed pendeltågslinjen. Där tenderar pulsen att hoppa upp i

Tack 🙂 jag behöver alltså inte oroa mig (t+)