Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPelotter
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Jag har formgjutna inlägg med pelotter i pga nersjunken framfot. Undrar lite grann om jag kanske borde ha pelott även i mina vanliga skor, tycker mig märka nu när jag bytt tillvinterskor att det känns som jag trampar ner framfoten på nåt vis. Men mi

Skoaffärer (o andra) säljer lösa pelotter som du limmar fast i vilken sko som helst.

Ok, gäller bara att veta vart man limmar dem men det kan säkert skoaffärer hjälpa till med också.
Tack för tipset!

Brukar finns en mall med i köpet, om jag inte minns fel:-)

Så här gör jag.
Tar ut sulan. Lägger pelotten där jag tror att den ska vara. Ställer mig och känner efter. Justerar. När jag tycker att den ligger rätt ritar jag ett litet riktmärke på sulan, drar av en bit av filmen där framme och klistrar. Detta gör at

Ja jag vet att jag är tjatig. 🙂

Även jag har nedsjunket fotvalv (höger fot) och har av fotläkare ordineras att inte använda pelott. Detta för att det är meningen att fotens alla muskler ska tränas upp och bli starkare. Pelotten gör det enkelt för foten

Då hänger jag på och tjatar jag med :-).

Jag har helt slutat med mina dyra formgjutna inlägg trots att jag haft väldigt platta och nedsjunkna framfötter och enligt löp & skoklinikens duktiga personal absolut måste ha det resten av livet annars kan mina

Hm, men jag får ju skitont om jag inte har pelotter, fick en stressfraktur i fjol. Däremot är det nog vettigt att träna upp fötterna för att kunna komma ifrån pelotten längre fram, men tar jag bort den nu går jag ju sönder igen.

Det kan va klokt att fasa ut de men pelotter och inlägg är som om man skulle gå med ryggkorsett för att man har ont i ryggen - oftast en dålig idé. Musklerna försvagas och orkar inte hålla uppe valvet så det är en ond cirkel som man måste bryta. Med gedig