Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPrerehab
You need to log in to create posts and topics.

12

Läser man bloggar ser man att en hel del kör prerehab. Det känns väldigt vettigt. Kör ni det? Vad kör ni då för program/övningar? Hur ofta kör ni?

Prerehab? Dagens konstigaste ord, vad innebär det?
Eftersom pre och re torde ta ut varandra blir det bara "hab" kvar. Hab är väl en förkortning av habilitering vilket i princip borde, särskilt i detta sammanhang, betyda någon form av träning och tränar d

Förmodar att det är Prehab (prehabilitering) som avses, dvs att arbeta för att förebygga ohälsa och sjukdomar samt ett hälsofrämjande arbete. Detta innebär åtgärder för att bevara eller förbättra hälsan. (norpat från nån facklig sida, det är inte bara ino

Hej, prehab är smart! Jag brukar styrketräna på gym en gång i veckan, ibland två. Tränar ffa ben och core-muskulatur.

Skadeförebyggande träning alltså. Det borde alla ha i sina program.

Håller med. Jag har varit skadad lite från och till och har insett vikten av prerehab. Men det känns också viktigt att fokusera på rätt muskler och övningar! Därav frågan vilka övningar ni kör!

Fokus på styrka och rörlighet. Hela kroppen. Träna så allsidigt som möjligt. Kör alltså inte enbart i gymmaskiner utan variera med övningar med kroppen som belastning. Balansplatta är bra. Brant backe för benstyrka är bra. Löpning i kuperad och teknisk te

Ok, även om det är prehab som avses finner jag det lite märkligt. Är syftet helt enkelt vanlig komplementträning till sin vanliga träning? Ex. Löpare som tränar styrka eller kanske armbrytare som tränar allmänstyrka i hela kroppen?
Eller är det något man

Jag skulle tippa att prehab för de flesta innebär extra fokus på områden som ofta drabbas av skador statistiskt sett men som man själv ännu inte skadats på, t ex vaderna (vanligt skadeområde) och höft- och bålstabilitet (klenhet där är en vanlig orsak til

(t+)Emelie K. Jmfr "mitt" motto...

12