Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPRO RC50 Kanttråd
You need to log in to create posts and topics.

Håkan du verkar kunna rätt mycket när de gäller cykel, med prylar och allt annat. När du körde med t.ex. ksyrium hjul. Vad va de du tyckte va dåligt jämfört med andra hjul du kört på? Jag kör själv på ksyrium hjul nu och är jävligt nöjd med dom.

Eftersom att fabriksbyggda hjul(Helium som jag har kört med i tolv år)är betydligt hårdare ekrade än "vanliga hembyggda" så är det svårt att jämföra äpple o päron.¨

Styvheten i hjulet avspeglar direkt effektförbrukningen "i" hjulet och påverkar även komf

Håkan, du skrev att ksyrium hjul va långsamma. Och då undrar jag om du kört på dom eller om jag bara ska ignorera allt du skriver.

Kalle> Enligt http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html så är Ksyrium hjulen både förhållandevis långsamma, tunga och tröga om man gämför med som ligger i topp på testet.

Körde med Aksium hjul på hyrcykeln jag hade på Mallis i våras och dom v

David:
Det är inget som hindrar att ekrarna handbyggda hjul är lika hårt spända som ekrarna i jämförbara fanriksbyggda hjul.
Mavic rekommenderar en max ekerspänning på 1200N både till sina fabriksbyggda hjul och till sina fälgar, jag har hjul från -98 me

Oberoende? Tje, det beror väl på vad man menar...

Fredrik:
Varför är de inte oberoende?
Och vilken är din definition av oberoende tester?

finns de diagramet i bättre upplösning?

Jag pratar om styvhet även i höjdled inte enbart i sidled vilket jag tror att diagrammet visar.
Det beror på hur mycket man "arbetar" i sidled(dålig trampteknik).
Där har även däck, fälg och antal ekrar betydelse för hur mycket hjulet "absorberar" i ener