Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelProblem med att ta av pedalerna
You need to log in to create posts and topics.

Ja, du läste rätt. Jag har precis köpt en bike-bag i hårdskal och ska nu testa att packa ner cykeln.

Första problemet jag stött på är att pedalerna ska av. Nu har jag läst i mina böcker hur de ska skruvas av, antingen med insex eller annat verktyg. Jag h

Du skruvar väl åt rätt håll?

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=83

Edit: Fult trick Kristoffer!

Ja jag tror jag skruvar åt rätt håll, men för säkerhets skull har jag testat båda! 😀

Jag råkade ut för det på en gammal MTB. En trampa satt som fullständigt ¤¤%¤% gjuten. Jag lämnade den dessutom till cykelverkstad. Efter en tids jobbande kunde de bara konstatera att jag fick byta vevparti alternativt hitta en begagnad likadan höger-vevar

Cyklar till Haga --- de fixar det åt dig, och det bli lättare till nästa ggn.

Ja, först ska jag nog ta mig till Haga imorgon och köpa ett bra verktyg och om det inte hjälper får de hjälpa. 🙂

Jag provade förut att ta loss bakväxeln med en skruv som fanns där, man ska tydligen göra det för att packa ner cykeln i väskan Jag hade gry

Kristoffer: När vi var liten sade farsan att det bästa sättet att lära sig hur en cykel fungerar är att plocka isär alla delar under en lördag och sätta ihopp dem igen ...
Det var spännande tider med att se vad som hade hänt med sin cykel ...
ibland blev

Du bör låna ett riktigt verktyg för att ta loss fastkärvade pedaler, ParkTools har ett riktigt bra verktyg, är ca 35-40cm långt.

Innan montering ska gängorna rengöras(trasa/nylonborste), lägg sedan på monteringspasta(silverpasta, kopparpasta)

Innan all

Kan bidra med ett "tjejtrick" som jag tycker funkar bra. (Jag har slitit mig fördärvad på att försöka få av pedaler själv...). Lösningen:

1. Köp pedalavdragare - lååångt verktyg är bra. Min kommer från Biltema och kostade ca 70 spänn.

2. Ställ dig gräns