Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonProblem med simningen
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej.

Jag har börjat med simningen denna höst/vinter.

Jag simmar just nu 3000m crawl och de känns bra, men tiden ligger på 26min/km
Simmar i 25m bassäng och skjuter inte ifrån allt för mycket utan stannat till någon sec vid varje vändning.
Har möjlighet

Ärlig talat jag tror inte du kan kommer ner till 22min/km om du simma idag 26min och träna simning bara en gång/vecka. Men där finns alltid de som klara mer än vad som är förväntat

De flesta simma upp mot 10% snabbare med våtdräkt.

På min första säsong jag simmade OW simmade jag inte snabbare öht med våtdräkt kontra inomhus på bana. Min upplevelse var att även om jag flöt bra i våtdräkten så blir det mentalt på ett annat ätt, du får mer vila än du tror i varje mikropaus på några sek

Det kanske är olika för olika personer,men min erfarenhet är att det går betydligt snabbare i öppet vatten jämfört med bassäng. Vid lugnt väder och i distanstempo ligger jag på 1:50 per 100 meter utomhus, ( insjö utan vågor) att jämföra med 2:20 i 50 mete

Jag simmar bara en gång i veckan och jag simmar en km på ungefär 22 minuter. Jag är 1.67 lång och tar 17-20 armtag per längd.

Tror absolut du är inne på rätt spår med för många armtag. Be nån som simmar TI ta en koll, eller åk till en TI-coach och ta en

Hur många cykla, springa eller styrka träna bara en gång i vecka och förvänta att de ska kunna bli bättre, snabbare eller starkare?

Flindra själv klart om man gå till en kurs och själv klart om man öka träning under en kort period kan man bli bätter.

Fr

Som den nybörjare jag är tror jag inte heller det går att kapa så mycket tid på bara en träning i veckan. Det var först när jag ökade till två och sedan tre gånger i veckan det började hända grejer.

Jag simmar i stort sett bara en gång i veckan pga tidsbrist. Sänker min rekordtid varjegång. Men det kanske beror på att jag är så kass på det.

Men även så tillåter mina benhinner mig att bara kunna springa en gång i veckan men då istället så kör jag cyk

pga tidsbrist = pga bristande prioritet.

Jag kommer dock också ganska långt på ett simpass per vecka (istället för 0).

Adam, du som är en nybörjare faller i den grupp jag nämnde, simskola 1x/vecka. Du kommer säkert att utveckla och även simma snabbare till en viss nivå, samt längre och längre.

Jag tittade på dina träning och när du klara 750m under 12min med bara en simp

12