Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPromenad = vila?
You need to log in to create posts and topics.

Bakgrund: Jag har joggat/sprungit/lunkat/löpt (jag kallar det för att springa, när man inte går) sedan i maj typ. Började enligt c25k-programmet men sedan har det blivit lite hipp som happ. Hyfsat ofta i alla fall. Sedan har jag en rejäl övervikt (låt er

Det beror lite på hur mycket promenaden påvärkar dig fysiskt, men jag tycker att du ska promenera på vilodagarna.
Testa och om det känns väldigt tungt då du ska springa igen betyder det at du behöver helvila någon dag. Annars är det bara att gå på.

Kör

Kan du testa att köra dubbelpass, dvs gå halva sträckan på morgonen och andra halvan på eftermiddag/kväll? Det borde göra benen mindre ömma än om du går 8-10 km i ett sträck. Ännu en fördel är att du troligtvis orkar hålla en högre intensitet i promeneran

Om du går så att du blir trött i fötterna kanske det inte är så smart om du är otränad?

Kan du inte cykla istället? (säger jag som hatar att cykla....) 😀 Men jag inser fördelarna med det.

Är du rejält överviktgit kanske det är bra att växla med cykelsimning/rodd nåt annat där benens leder får vila lite?

Det är ju inte så konstigt om du blir trött i benen av att gå ca en mil. Se det inte som aktiv vila utan som alternativ träning med mindre skaderisk än löpning
Det innebär ju dock att du kanske behöver återhämta dig även från promenaderna. Åtminstone om