Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPronation ----> supination
You need to log in to create posts and topics.

Jag köpte skor på löplabbet för drygt 1,5 år sedan. Har inte sprungit jättemkt och skorna är inte särskilt slitna. Jag pronerade då rätt kraftigt och fick utprovat ett par skor som skulle passa mig bra.

Har börjat springa lite mer på löpband nu och har

Hur var det med de skor du sprang i innan detta par? Samma problem?

Hade bara sprungit i några månader när jag köpte skor, innan dess sprang jag i ett par gamla gympaskor typ (H).

Var ute och sprang en runda på 40 min precis och det gick hur bra som helst. Ser att foten supinerar lite men kändes inte alls som på löpband

Jag tror att man måste se lite mer på hur foten ser ut i löpsteget. Det intressanta är vart den "tar vägen" när trycket kommer. Om de "faller in mot mitten" har du ett pronationsproblem om jag tolkat det rätt.

Tipset är nog att gå till löpbutiken och tes

Aha, första paret lixom...

Men det kanske kan vara idé att kolla upp genom att provspringa något annat par på löpband, innan du blivit skadad av skor som eventuellt är helt fel för dig.

Får gå in till löplabbet i Malmö när jag ska dit i januari.

Tack för er hjälp.

Känns det något "mysko" (spänt eller svullet) någonstans på underbenens framsidor under eller efter löpträning, är det stor chans att det föreligger något med löpsteget som kan behöva kompenseras med andra skor eller ortopediska inlägg, innan skada har up

Efter känner jag aldrig nåt, men på underbenens framsidor framförallt kan det kännas ibland när jag springer, speciellt då på löpband.

Det känns liksom som om det är jättejobbigt men så har jag bara sprungit några minuter, så det kanske är nåt som är fe

Som sagt, prov med lite vitt skilda skomodeller på löpband kanske kan ge svar på vad det kan bero på.