Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Här ställer jag en fråga till alla dessa som springer med avancerade löparklockor med pulsfunktion.

Hur ser sambandet ut mellan fart och puls? Är det huvudsakligen linjärt, eller är det tydligt exponentiellt, och i så fall på vilket sätt?

För cyklar är

har en polar rs800sd som jag loggat mina pass med sen efter jul. Om det är intressant så kanske jag slänga upp infon. Vad för typ av pass det är kan du kika på i min träningsdagbok 😉

Hm, momentanfart, det är knepigt att se direkt i programmet (där visas snittet) men antar att det borde gå att rippa den infon från filerna med ett ganska enkelt script. I vilket format skulle du vilja ha infon?

Jag har en hel del statistik. Ett litet problem kan vara att pulsen för en given hastighet kommer höjas under träningspasset. Vid intervaller är det oftast inte så mycket dock, även om jag kör med relativt kort vila (ståvila). Kör du olika farter på löpba

Hallå Rasmus!
I boken "Lore of Running" av Tim Noakes finns några sådana kurvor (s 48). Löphastighet mot VO2-konsumption visas för olika elitlöpare. Då är dom linjära för intervallet som visas i grafen, mellan 15 och 24 km/h, men med ganska varierande lu

Vind är inte oviktigt för löpare. Man kan grovt säga att hyfsad vind "tar" i runda slängar 1,5-2,5 ggr så mycket i motvind som den "ger" i medvind. Några värden (källa: Jack Daniels):

(Ändring av VO2-behov jmft med vindstilla)
2 m/s (7,2 km/h): +4,0% (m

Mycket intressant ämne, Rasmus O., och det skall bli intressant att ta del av ev. resultat från detta.

När man tränar på lägre fart/puls vill man kunna översätta detta till vad det motsvarar vid tävlingspuls. Jag har själv höftat med att en ökning av far

> Men i princip förlorar man alltid på vind. Fast det är klart att man kan hitta en
> slinga som har vindskydd just där motvind skulle blåst, och är helt öppen där
> medvinden blåser. Själv hittar jag nog bara rundor där tvärtomförhållandet råder...

Bord

"Fan vilken motvind. Hoppas det vänder till jag ska springa hem."

vilket det alltid gör....