Quote from Guest on 18 February 2009, 06:09När jag löptränar klarar jag att ligga på en puls på 160-170. Senaste Göteborgsvarvet sprang jag med 170 puls över halva lopper. När jag cyklar så vill 170 kännas som min maxpuls. Snittet under en cykelpass ligger på runt 150. Varför kan man inte ha samma
När jag löptränar klarar jag att ligga på en puls på 160-170. Senaste Göteborgsvarvet sprang jag med 170 puls över halva lopper. När jag cyklar så vill 170 kännas som min maxpuls. Snittet under en cykelpass ligger på runt 150. Varför kan man inte ha samma
Quote from Funbeat user on 18 February 2009, 06:19När du springer är fler muskelgrupper engagerade (=behöver blod) = hjärtat får pumpa snabbare för att försörja dessa......
När du springer är fler muskelgrupper engagerade (=behöver blod) = hjärtat får pumpa snabbare för att försörja dessa......
Quote from Camilla Höög on 18 February 2009, 08:03Pulsen är normalt lägre för cykling än för löpning. Grenspecifik maxpuls.
De som inte upplever det här är nog ganska unika.
Pulsen är normalt lägre för cykling än för löpning. Grenspecifik maxpuls.
De som inte upplever det här är nog ganska unika.
Quote from Carina Älgmyr on 18 February 2009, 10:27Precis som tidigare nämnt så är maxpulsen grenspecifik. Enligt teoretiska normvärden så skulle din maxpuls vara ca 220-45= 175( vissa pulsberäkningar utgår från 220, andra 226 eller 230- ibland skiljs det åt vilket kön man har osv). Dock så är detta ett h
Precis som tidigare nämnt så är maxpulsen grenspecifik. Enligt teoretiska normvärden så skulle din maxpuls vara ca 220-45= 175( vissa pulsberäkningar utgår från 220, andra 226 eller 230- ibland skiljs det åt vilket kön man har osv). Dock så är detta ett h
Quote from Funbeat user on 20 February 2009, 10:16Det som brukar sägas är att maxpuls löp är 10 slag högre än cykel, som är 10 slag högre än simning. Det stämmer mao. rätt bra med din upplevelse. Det beror som sagts ovan på hur mkt muskler man använder, som i dessa fall beror på hur mkt av sin vikt man b
Det som brukar sägas är att maxpuls löp är 10 slag högre än cykel, som är 10 slag högre än simning. Det stämmer mao. rätt bra med din upplevelse. Det beror som sagts ovan på hur mkt muskler man använder, som i dessa fall beror på hur mkt av sin vikt man b
Quote from Funbeat user on 20 February 2009, 10:26Intressant läsning
http://traningslara.se/blogg/maxpuls-och-mjolksyratroskel-vid-lopning-och-cykling/
Intressant läsning
http://traningslara.se/blogg/maxpuls-och-mjolksyratroskel-vid-lopning-och-cykling/
Quote from Håkan Öhling on 20 February 2009, 11:11Nja, Erik. Det håller jag inte riktigt med om. Jag som är en van simmare har exempelvis högre maxpuls när jag simmar än när jag springer. Du kan ju faktiskt involvera mer muskler när du simmar! Men det kräver träning...
Dessutom måste du kunna ta hand o
Nja, Erik. Det håller jag inte riktigt med om. Jag som är en van simmare har exempelvis högre maxpuls när jag simmar än när jag springer. Du kan ju faktiskt involvera mer muskler när du simmar! Men det kräver träning...
Dessutom måste du kunna ta hand o
Quote from Funbeat user on 20 February 2009, 11:18Du måste cykla sakta.
I cykel är det enkelt att bli jättetrött eftersom gyrokraften håller dig uppe.
Du måste cykla sakta.
I cykel är det enkelt att bli jättetrött eftersom gyrokraften håller dig uppe.
Quote from Lars Mörrby on 20 February 2009, 12:02Tror det är väldigt individuellt vilken skillnad man har mellan olika sporter.
I somras var jag på Aktivitus och körde test på löpband. Uppmätte då min maxpuls för
löpning till 178. I går på lunchen körde jag spinning och lyckades komma upp i 175.
178-17
Tror det är väldigt individuellt vilken skillnad man har mellan olika sporter.
I somras var jag på Aktivitus och körde test på löpband. Uppmätte då min maxpuls för
löpning till 178. I går på lunchen körde jag spinning och lyckades komma upp i 175.
178-17
Quote from Funbeat user on 20 February 2009, 12:03Det som jag har hört talas om är att den sport du utövar mest har du också högst maxpuls på också. Själv så har jag haft samma maxpuls på både cykel och löpning... jag tror det skilde ett slag... 195 löpa och 196 cykel. Simma har jag inte provat men det s
Det som jag har hört talas om är att den sport du utövar mest har du också högst maxpuls på också. Själv så har jag haft samma maxpuls på både cykel och löpning... jag tror det skilde ett slag... 195 löpa och 196 cykel. Simma har jag inte provat men det s