Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPuls vid jog
You need to log in to create posts and topics.

Igår tog jag på mig en billig pulsklocka bara för skojs skull för att se vid vilken puls jag låg på ett normalt pass. Jag upptäckte dock ganska snabbt att den var okodad (heter så va?) för när jag sprang förbi ett hus eller en elledning så sköt pulsen upp

Lägg formlerna åt sidan lite och fundera på hur det kändes när du sprang. Det kan lätt blir uppåt väggarna med alla formler. Det är lättare att se till upplevd ansträngning och utgå från det när du bestämmer vilket tempo du ska hålla.

Jag utgår från hur

Använd Borgskalan (och pulsmätaren som komplement) - den stämmer ALLTID!

Skulle nog säga att det var svårt att säga hela meningar (Även fast jag inte pratar när jag joggar)

Kan jag fortsätta hålla det tempot 3-4ggr i veckan, för hittils har det fungerat. Det var bara det att jag blev lite nervös av vad pulsklockan sa 😉

Att gissa maxpuls är svårt. Det kan mycket väl vara så att du har maxpuls på en bra bit över 200.

Hej
Jag har också en pulsklocka, men vet egentligen inte hur jag ska använda den för att få ut mer av träningen än vad jag kan få utan den. Har sett att det finns många träningsprogram som brukar innehålla temponivåer (lätt/medel/hårt tempo). Känner ni ti

Prova att öka farten så det börjar smaka blod eller svartnar en aning :/ ungefär, (spring för allt du orkar i tio minuter) se vad pulsklockan visar då? Tänk gärna på något riktigt besvärligt samtidigt.
Jämför med ditt uträknade värde för maxpulsen?

Testa

Instämmer mad alla föregående. Håll koll på vad klockan visar då det känns "lätt", "mittemellan" och "tungt" så kan du sen använda pulsklockan som en tidig varning för om du t.ex. öppnar för hårt. Även användbart för att inte ta i för mycket eller för lit