Quote from Guest on 5 May 2011, 19:20Jag skulle behöva hjälp med pulsträning, vilken % ska man ligga på av maxpuls om man vill förbättra sina resultat??
Hur länge och ofta?Jenny
Jag skulle behöva hjälp med pulsträning, vilken % ska man ligga på av maxpuls om man vill förbättra sina resultat??
Hur länge och ofta?
Jenny
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 19:30Cirka 80% av träningen i <80% av maxpuls, resterande del i 80-95% av maxpuls.
Cirka 80% av träningen i <80% av maxpuls, resterande del i 80-95% av maxpuls.
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 19:38Jag tycker det finns en väldig övertro på pulsträning. Du får enligt mej bäst träningsresultat om du låter pulsen pendla mellan högt o lågt, dvs att du kör mycket intervaller, fartlekar eller helt enkelt springer där det är kuperat. För det behövs egentli
Jag tycker det finns en väldig övertro på pulsträning. Du får enligt mej bäst träningsresultat om du låter pulsen pendla mellan högt o lågt, dvs att du kör mycket intervaller, fartlekar eller helt enkelt springer där det är kuperat. För det behövs egentli
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 19:45Det är inte procenten av maxpuls som är intressant,utan % av spannet mellan vilopuls o maxpuls x%+vilopuls.Formeln är som följer: Om du tex har 200 i max o 50 i vilopuls skall du i ett intervall pass ligga i zon4 (85-95%). det ser ut så här: 200-50=150x85
Det är inte procenten av maxpuls som är intressant,utan % av spannet mellan vilopuls o maxpuls x%+vilopuls.Formeln är som följer: Om du tex har 200 i max o 50 i vilopuls skall du i ett intervall pass ligga i zon4 (85-95%). det ser ut så här: 200-50=150x85
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 19:46Håller med dig Åke. Pulsen är ett trubbigt instrument,men kan vara bra i vissa fall ändå
Håller med dig Åke. Pulsen är ett trubbigt instrument,men kan vara bra i vissa fall ändå
Quote from Funbeat user on 8 May 2011, 10:36Tack för alla svar, ska prova lite o se hur det går 🙂
Vill springa 5 km på under 20 min men känns som jag inte hittar dit
Tack för alla svar, ska prova lite o se hur det går 🙂
Vill springa 5 km på under 20 min men känns som jag inte hittar dit