Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPunktering efter punktering
You need to log in to create posts and topics.

Första säsongen på racer och jag har redan haft 5 punkteringar i år på 775 km. Är det vanligt? Vad kan jag göra för att undvika fler?

Har med mig slang och patron på varje cykeltur. Efter dagens pass funderar jag att ha med mig två, då jag fick punka båd

Undvik att köra på alla stenar som ligger kvar efter vintern. De är vassa och ger lätt punka. Kör inte på cykelbanor. Kör inte för långt ut på vägkanten för där är det dåligt sopat och allt skräp ligger där.

Cyanoakrylatlim till däcken.

Haha! Liknar starten på förra årets säsong för mig!
Min lösning hette nya fälgband. När du plockar av däck å slang nästa gång, ta en rejäl titt på bandent som sitter direkt på fälgen och som täcker hålen där ekrarna fäster. Fyller inte bandet upp ordentl

Punkteringsskydd hjälper men stenflisor som sätter sig i gummit gnager sig igenom så småningom.
Jag har använt Liquisole för att fylla igen jacken så att nya stenar inte fastnar. Det funkar kanske, jag har inte använt det så länge så det är lite tidigt at

Fälgbandet är inget fel på, då cykeln är köpt i år och den kontrollerar jag vid däckbytet. Slangarna har haft hå på utsidan, mot slitytan av däcket.

Kör inte på cykelvägar än, just pga sten, så det finns en del arga bilister som inte gillar när man cykla

Är det inte Motorväg eller motortrafikled så har du all rätt i Sverige att cykla där.

Du kanske ska köpa bättre däck.
Har du kollat däcket mitt för hålet i slangen? Det brukar ge en del ledtrådar.

Ta det lugnt, det är den tiden på året nu. Det rinner ut vatten på vägarna med små elaka punka stenar.

Skulle vara intressant att höra vad du har för däck.