Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRåd angående ny cykel
You need to log in to create posts and topics.

Håkan C skrev:

>Manne . skrev:
>> Det är rejäl skillnad på alu och kolfiber också,
>> de flesta som bestämmer sig för att vara seriösa
>> med sin cykling brukar välja att gå över till kolfiber
>> som är en helt annan värld.
>
>Har du lust att förklara

Annan värld = andra pengar. Bra många kronor per gram

Hur var formeln? 1gram binder till sig 3,87 krona?

Håkan C:

I min värld var skillnaden som mellan en gammal 142a jämfört med en ny BMW M3a.

Tyvärr har jag inget stapeldiagram som kan peka på den skillnaden så du får helt enkelt gissa...

Manne . :
Så när du vet vilken cykel du cyklar på så föredrar du din nya jmf med din gamla?
Men är du säker på att denna din upplevda skillnad endast beror på rammaterialet?

Håkan C :
På rammaterialet och i och för sig övrigt komponentval men den skillnaden jag upplever mellan en aluhoj och en plastraket är avgrundslik.

Alu i en rak jämförelse känns flexigt, trampar jag i backe så känns det som att jag får slita ont för att

Och nu kommer blindtestet av ramar från Tour.

Mattias, hit med påsen!

Det är alltid lika kul att läsa vilka fantastiska omdömen som entusiastiska nyblivna cyklister slösar på sina nya cyklar,
det är ännu roligare att läsa deras slutsatser om hur stor del av denna deras entusiasm som beror på ramens material.

HUR materiale

Det finns en del som kör triathlon här på Funbeat. De kanske vet bättre om vad som duger till tävlingsformen.

Triathlon: är det alltid tempo på planmark? Jag har för mig det.

Hursomhelst ... håll uppkik på olika erbjudanden. Så här mellan två säsonger k

Ärade Håkan C:

Planlösa diskussioner har jag bestämt mig sedan länge för att undandra mig å det bestämdaste på Funbeat.
Dock vill jag säga att jag inte köpte min första kolfibercykel igår utan 1990 lyckades jag lägga vantarna på en MIYATA Century med gul