Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningRäknefel??
You need to log in to create posts and topics.

12

Antingen "lider" jag av begynnande perfektionism, eller också har simmare "överseende" med det första armtaget då man räknar armtag i simning.

Då vi räknar våra armtag i frisim, har jag sett på youtube (inkl. länken nedan) att det FÖRSTA armtaget inte rä

Mannen i klippet jag länkade till, har inte 15 armtag/längd, utan 16 enligt mitt sätt att räkna. Räknar jag fel?

Nu ska jag vara lite bitter....

Men vad spelar det för roll hur andra räknar?
Det är inte direkt så att man tävlar i grenen att simma med så få armtag som möjligt!

Om det är något av de 16 armtag som tas i klippet som man skulle kunna låta bli att räkna är det det sista, som i flera av fallen bara blev lite halvdant och han hade lika gärna kunnat glida fram sista biten så det blev 15st. Om de som gjort videoklippet

Jag var mest nyfiken på hur man ska räkna sina armtag... för egen del... och givetvis finns det väl en liiiiiten tävlingsmänniska i oss alla... vi jämför oss med andra...

I detta klippet, är en man vars simning jag beundrar väldigt mycket, den tekniken o

jag fick de flesta till 15. om du titta så har den än räknare på bottom höger kant.

och jag tror jag vet varför ni säger 16. jag och de flesta simmare räkna när handen sätts i framför huvud eftersom det är en full armtag från start position till slut.

Det stämmer Ryan!
I andra klippet står det till och med " (with counting hand-entry)" =)

Men det är ju som Markus skrev här ovan... att det är armtaget under vattnet som driver oss framåt...

Det finns helt enkelt lika många sätt att räkna armtag, som sä

@Johan det är samma sak i den 9 stroke video. inom simning räkna man handinsättning och han ta bara 9 armtag. men som sagt tidigare om man vill var mer exakt är det 9.5 armtag eftersom hans vänster arm är halvvägs genom.

Det KAN vara det fjärde simtaget som dom inte räknar dom jäkla terroristerna!

Med Ryans sätt att räkna har Christian Olsson inte tagit "det tredje steget" förens han landar i sandgropen.

Håller med om 15,5 armtag i klippet för att vara mer exakt, men det är ju den första halvan som är den viktiga! Alltså bör det avrundas UPPÅT til

12