Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRacer - skivbroms eller fälgbroms …
You need to log in to create posts and topics.

Om man ska köpa en ny racer, bör man överväga skivbromsar? Argument?

Kolla här, om du inte redan läst: http://www.bicycling.se/artiklar/skivbromsar-for-racercyklar-ar-framtiden-eller.htm

Själv tycker jag det är fult, men det är ju upp till var och en!

Under ganska många år framåt kommer väl utbudet av nästan-nya finhjul att vara mycket större med fälgbroms. Så om man vill kunna köpa ett par riktigt fina hjul till sin nya cykel utan att betala två månadslöner ska man nog satsa på fälgbroms.

Välj fälgbroms vilket nästan alla racer säljs med idag. Möjligt att du kan få lite bättre bromsverkan med skivbroms å andra sidan känns det som en lite tyngre och mindre servicevänlig lösning.

Lite konstigt att skivbroms blivit allenarådande inom MTB.
Dels går det inte lika fort och då man sitter högre och cykeln fjädrar ihop fram vid inbromsning så åker man ju lätt över styret om man försöker utnyttja skivbromsen till fullo. Har själv bromsat

Det är ju trist att svarva sönder en fin fälg genom att använda en fälgbroms full med skit. Kanske därför man har skivor i mtb?

Inom MTB är det främst för att lera och annat gör att fälgbromsar är lite opålitliga.

Inom lvg är främsta skälet till skivbromsar att spara på finfälgarna. Men för den som ska tävla så är väl skivbromsar inte ett alternativ. Det är väl förbjudet för til

Fredrik J skrev:
> Inom lvg är främsta skälet till skivbromsar att spara på finfälgarna.

Nja
Glöm inte att det även borde gå att göra snabbare (läs: mer aerodynamiska) fälgar när de inte behöver ha ngn bromsyta.

Men trots det är jag övertygad om att de

Tack Adde, för intressant artikel. En annan artikel (se nedan) antyder att skiftet till skivbromsar kommer snabbt och brett. Jag ser också att fler och fler tillverkare erbjuder racercyklar med skivor. Jag tänker att om det blir skivor som gäller från 201

Mer aerodynamiska fälgar är iofs en faktor att fundera över. Men vad jag vet så finns det inget som säger sig ha lyckats med det ännu. Förutom på MTB-sidan vilket nog mest är CBS med tanke på att aerodynamiken ändå är rätt underordnad där förutom i XCM mö