Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRengöra vattenblåsa
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som har finurliga tips på hur ni rengör blåsorna i era vattenryggor? Skölja ur är ju inga problem, men att få den att torka. Vad är trickset? Vill ju inte att vatten står kvar, samlar bakterier, bildar alger och så vidare.

Instruktioner emot

Jag brukar trycka in slangen i själva blåsan så att det kommer in luft. För rengöring använder jag den här:
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Camelbak_Cleaning_Brushes/5360028115/

Har dock inte testat denna (tycker att det är för dyrt för två plastbitar)

Använder du blåsan bara till vatten är risken i stort sett noll att du får alger eller bakterier. Var noga med att skölja munstycket dock efter användning, saliv kan bilda en liten men ändock näringsgrund för mikroorganismer.

Vill man vara noga kan man s

För rengöring vanlig flaskboste.
Har bockat till en gammal klädhängare av modell "kraftig ståltråd" så att den går att trycka in i blåsan,vrida och vidga den för bättre torkning.

Tack, alla tre.

Får en känsla av nån slags tillväxt ändå. Eftersom blåsan "klibbar" utan att vara helt torr. Kanske de där plastgrunkorna kan vara nåt för att öppna upp. Eller en galje.

Det är väl bara att köra på och låta det som växer där inne vara en nyttig bakteriekultur för magen. En slags naturlig sportdryck som fyller på sig själv...

Du har rätt Stefan. Här och där talas det om algers nyttighet. Jag kör på!

Blir lite som den där surdegskakan "Herman" man brukar köra med på dagis och som följer barnen hem,man matar den lite då och då och håller den vid liv! 😀