Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningRengöring av simglasögon
You need to log in to create posts and topics.

Trotts att jag sköljer av glasögonen efter varje simpass, blir "utsikten" med tiden allt sämre pga kalk och annan beläggning. Vanligt tvål fungerar inte något bra.

Däremot citronsyra, som kan köpa i mataffären. Jag lät glasögonen ligga i blandning av cit

Många tävlingssimmare och tränare har ett enkelt knep, som dykare ävan använder sig av...

En aning saliv/ spott i resp. glasögonhalva. Gnugga runt med fingertopparna.
Brukar förhindra att glasögonen immar igen.

Jag brukar ha en liten droppe flytande tvål/schampoo i varje glasöga innan passet och ytterst försiktigt vidröra med fingret för att inte repa. Sedan sköljer jag ordentligt med varmt vatten...svider annars till rätt bra om man tar på sig de med tvål kvar

Röra insidan av glasen är förbjudet.

I alla fall om det är min utrustning.

Har man väl börjat gnugga/vidröra så är det bara kortsiktiga provisoriska lösningar man får göra.

Betrakta insidan på glasen som dina egna ögon. Peta sig i ögonen gör ont.

Jag kör med en rejäl spottloska i varje glasöga, sedan en pytteskvätt med poolvatten/sjövatten för att skölja bort överflödet. Det funkar bra! Man får inte ta för mycket bortsköljningsvatten bara för då försvinner för mycket saliv.

Jag köpte nåt anti-fog

Mitt tips gäller inte imbildning under simning, utan den beläggning som bildas efter långvarig användning.

Även om man tvättar glasögonen med tvål efteråt, så är min erfarenhet att det bildas beläggning. Dessutom innebär det att gnugga glasögonen med fin