Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är sugen på att anmäla mig till Riddarfjärdssimningen 1600 m. Har varken simmat med våtdräkt eller i öppet vatten tidigare. Simmar 1500 m i bassäng, och då är jag trött men inte fullständigt slut. Men har förstått att öppet vatten är en helt annan gre

Om du tänkte simma med våtdräkt är det inte dumt att få ett par veckors träning med dräkt. Eller åtminstone ett par pass för tillvänjning. Om du kör utan dräkt och det är kallt i vattnet är det effektivare än man tror att smörja in händer, armar fötter oc

Jag tänkte införskaffa en våtdräkt och se till att träna med den, främst i utomhusbassäng, men ska försöka få till några "riktiga" pass också. Är det lämpligast med kort- eller långärmad våtdräkt?

Klart du klarat det!
Öppet vatten och våtdräkt är annorlunda, men inte nödvändigtvis jobbigare.
Det är lite ovant med våtdräkten i början då man har lite sämre rörlighet i axlarna, men du får istället en hel del flytkraft.
Det finns några utmaningar som

Kör med lång dräkt. Ullfett o vaselin kanske hjälper mot kylan, men kladdigt och du får ingen flytkraft. Kortärmade dräkter brukar va för vattensport, ej simning. De är billiga, men har dålig rörlighet i axlarna. Om man inte kör en swmeun-dräkt då, men om

Det kommer du klara galant!

Som Tobias sa tidigare så tycker jag också att det inte nödvändigtvis är jobbigare att simma open water och med våtdräkt. Den extra flytkraften ger bättre flytläge och även bra för självförtroendet om man upplever sig själv so

Tack för pepp och tips! Nu är jag anmäld.

Var köper jag en "lagom" bra våtdräkt, d.v.s. som fyller sitt syfte och underlättar simningen, men som inte behöver vara dyraste värstingdräkten? Något annat jag bör tänka på eller "behöver" i utrustningsväg (fö

Jag tror det finns flera butiker i Stockholm där man kan prova,
Tänk på att den ska sitta rikitgt tajt, men ändå ha bra rörlighet i axlarna.
Dyrare är inte nödvändigtvis bättre. Passformen är viktigast och kan skilja en hel del mellan olika modeller.

Att prova våtdräkten i vatten är nästan ett måste för att man ska bli nöjd. Som Tobias säger är det viktigt med passformen. Alla av de "kända" märkena har bra dräkter, det är mer vilken som sitter bäst på ens kropp som avgör.
Om du bor i Stockholm har du

Bröstsim kortärmat/korta ben, annars lång.

12