Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRiktig GPS eller IPhone?
You need to log in to create posts and topics.

12

Är en separat cykel-GPS (som t ex Garmin Edge 500/800) exaktare än IPhone 4:s GPS? Jag använder min telefon tillsammans med FunBeats app vilket fungerar alldeles utmärkt, även om samma runda inte alltid blir exakt lika lång.

Nej, men klarar en skur, sitter stabilt på cykeln och klarar lååånga turer.

Som geocacheare har jag jämfört endel och en "riktig" gps är exaktare MEN för träningsdokumentation e detta försumbart. Skillnad om man letar efter en lite låda i skogen. Inne bland träd är skillnaden dessutom markant större.

De största vinsterna enligt

Nja är svaret. iPhone funkar bra på öppna fält och vid promenader, men kan i skogen ge bara 80 % noggrannhet. Där är Sony Ericsson Xperia bättre, som dessutom kan spela in pulsen från vanliga pulsband (ANT+).
http://www.dcrainmaker.com/2011/06/2011-sport

De äldre xperia modellerna har inte ant+ stöd tyvärr 🙁

Jag undrar varför smartphones drar så mycket mer ström än gpser.. Undrar även över varför de måste överföra data medan man använder gpsen, irriterande speciellt när man är utomlands.

Stora skärmar och diverse radiokommunikation drar mycket ström.

GPS behöver inte datauppkoppling, det är i grunden bara en satellitradiomottagare. Men om GPS-en ska få en snabbare fixpunkt vid uppstart, så används mobilnätet och datauppkopplingen för at

Tack för alla svar! Telefonen gillar ju inte regn, så enbart det är skäl nog för "riktig" GPS. Men vad mer kan vara bra att ha (helt färsk träningscyklist...)? Behöver jag som glad amatör pulsmätning? Är kadensmätaren till för något annat än att se till s

Du har större nytta av kadensmätare eller ev. pulsmätare som cyklist.
Det finns utmärkta turistkartor som oftast är gratis, om du inte hittar.

Pulsmätare tycker jag är jättebra. När jag började träna strukturerat upptäckte jag med hjälp av pulsmätaren att jag tagit i alldeles för hårt, vilket var orsaken till att jag aldrig orkade träna mer än ett par veckor ifall jag körde 3-4 pass i veckan.

Fp. David: jodå, jag hittar, men ett bra sätt att lura en prylgalning till träning är alla gadgetar; jag tycker det är kul och motiverande att efteråt kunna jämföra olika rundor och dess egenskaper vid datorn.

12